Pondelok 9. júna, 2025
(Alexas_Fotos/ Pixabay)

Nečakané telefonáty mladých ľudí rušia, u mnohých z nich dokonca vyvolávajú strach (Prieskum)

Nečakané telefonáty mladých ľudí rušia, u mnohých z nich dokonca vyvolávajú strach. Vyplynulo to z prieskumu agentúry NMS. Ako agentúra priblížila, nečakané telefonáty u väčšiny populácie vyvolávajú pozitívne emócie. Negatívne emócie však pri nečakaných hovoroch prežívajú najmä mladšie generácie. Mladí sa vyjadrili, že ich nečakaný hovor ruší, vyvoláva u nich nepokoj a dokonca až strach. Ak majú na výber, preferujú viac kontakt cez chatovacie platformy. Staršie generácie, naopak, zostávajú verné klasickému telefonovaniu. Agentúra NMS vykonávala prieskum od 9. do 13. apríla na vzorke 1 012 respondentov.

„Ak nám niekto nečakane zavolá, u väčšiny z nás to vyvoláva pozitívne reakcie. Najčastejšie máme nečakaný telefonát spojený so zvedavosťou aj radosťou. Ojedinelými však nie sú ani negatívne emócie. Každý druhý z opýtaných priznáva, že dopredu nedohodnutý telefonický hovor v ňom vyvolá aj podráždenie z vyrušenia či nepokoj. 44 percent populácie dokonca priznáva strach,“ priblížila agentúra.

Prieskum ukázal, že intenzita prežívaných emócií v súvislosti s nečakaným telefonátom s narastajúcim vekom klesá. Na telefonát, ktorý nebol vopred dohodnutý, reagujú intenzívne najmä mladí ľudia z Genereácie Z (ľudia narodení v rokoch 1997 – 2012).

„Aj keď pozitívne reakcie dominujú aj u nich, negatívne reakcie prežívajú výrazne intenzívnejšie v porovnaní so staršími generáciami. Najvýraznejšie to vidíme pri podráždení z vyrušenia. V situáciách, keď nám niekto nečakane zavolá, podráždenie cítia takmer dve tretiny Generácie Z, ale len niečo cez tretinu najstarších ľudí z generácie Baby Boomers (ľudia narodení v rokoch 1946 – 1964),“ doplnila agentúra. Z prieskumu vyplynulo, že takmer 60 % mladých pri nečakanom zazvonení telefónu prežíva mierne či výrazne aj strach.

Denisa Lakatošová z NMS doplnila, že kým pre starších ľudí je telefonát tradičnou formou komunikácie spojenou s osobným kontaktom a starostlivosťou, Generácia Z od začiatku svojej interakcie s mobilným telefónom pozná viacero spôsobov kontaktu.

„Na rozdiel od iných, telefonát privádza mladých do situácie, ktorú nemajú pod kontrolou a nemôžu sa na ňu dostatočne pripraviť. To môže byť dôvod, prečo ich nečakané telefonáty dokážu výraznejšie rozrušiť,” spresnila Lakatošová.

Mladí ľudia z Generácie Z a Mileniáli (ľudia narodení v rokoch 1981 – 1996) pri bežnej komunikácii s priateľmi či rodinou preferujú písanie správ cez chatovacie platformy, ako napríklad WhatsApp alebo Messenger. Podľa prieskumu však tieto platformy nie sú neznáme ani pre starších ľudí a preferuje ich každý tretí človek nad 45 rokov.

Výsledky prieskumu tiež ukázali, že pre Generáciu Z nie je telefonovanie preferovanou voľbou ani v prípade pracovného kontaktu. V práci uprednostňujú e-mailovú komunikáciu. Ostatné generácie pri pracovnej komunikácii preferujú klasický telefonát. Ak ide o telefonát s neznámym číslom, polovici populácie sa podľa prieskumu takéto číslo nedovolá.

„Časy, keď bolo prirodzené po zazvonení zdvihnúť telefón, sú dávno za nami. V súčasnosti si vyberáme, komu zdvihneme,“ priblížila agentúra NMS s tým, že viac ako desatina populácie priznáva, že nikdy nezdvíha neznáme číslo. Pripája sa aj ďalších 38 % ľudí, ktorí neznáme čísla väčšinou nezdvihnú. Z prieskumu vyplynulo, že častejšie nedvíhajú neznáme čísla ženy a staršie generácie nad 65 rokov.

Páčil sa vám tento článok? Napíšte nám svoj názor a prípadne zanechajte kontakt, ak chcete odpoveď.

Prečítajte si aj