Streda 4. júna, 2025
Na snímke minister dopravy SR Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) (Foto: FB / Ministerstvo dopravy SR)

Modernizácia železničnej trate k českej hranici sa môže zrýchliť

Modernizácia železničnej trate medzi Devínskou Novou Vsou a štátnou hranicou s Českou republikou môže napredovať rýchlejšie. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) získali právoplatné oznámenie o zmene navrhovanej činnosti v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Dokument sa týka časti stavby v katastrálnom území Plaveckého Štvrtka.

Ako informovala hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková, trať Devínska Nová Ves – Kúty – štátna hranica s Českou republikou patrí medzi kľúčové železničné projekty na Slovensku. Po jej modernizácii by tu vlaky mohli jazdiť rýchlosťou až 200 kilometrov za hodinu. Práce na projekte však v minulosti spomalili viaceré faktory od pandémie COVID-19, cez výpadky stavebných materiálov pre vojnu na Ukrajine až po povodne v roku 2023.

Významným problémom bolo aj zdĺhavé získavanie povolení. „Som rád, že konečne máme v rukách tento dokument, a tak môžeme pokračovať v ďalších dôležitých krokoch pre získanie potrebných povolení k stavbe. Je pre nás kľúčové modernizovať železnice, pretože len kvalitné a rýchle trate v kombinácii s modernými vlakmi nám pomôžu presvedčiť ľudí, aby nechali doma autá a využívali verejnú dopravu,“ uviedol minister dopravy Jozef Ráž.

Dokument vydalo Ministerstvo životného prostredia SR, ktoré zároveň zamietlo rozklad podaný proti pôvodne udelenej EIA s tým, že bol nedôvodný. „Som rád, že sa pod mojím vedením zrýchlili procesy vydávania povolení pre všetky podstatné úseky diaľnic a v tomto prípade aj železníc na Slovensku,“ vyhlásil podpredseda vlády a minister životného prostredia Tomáš Taraba.

V rámci jednotlivých úsekov aktuálne na trase Devínska Nová Ves – Zohor prebiehajú výruby, prekládky inžinierskych sietí, príprava nadjazdov, výstavba dočasných nástupíšť a výkop podchodu. Výluky potrvajú v Zohore minimálne do konca roka 2026. Na úseku Kúty – štátna hranica je hotová prvá koľaj. Dokončené sú aj mosty cez rieku Morava a aktuálne prebiehajú práce na druhej koľaji. Začiatok stavebných prác na úseku Zohor – Malacky je plánovaný na koniec tohto roka.

Chcete viac článkov na túto tému? Dajte nám vedieť váš názor a čo by vás zaujímalo.

Prečítajte si aj