Štvrtok 26. júna, 2025
(Screenshot: FB / Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR)

Ministerstvo školstva predstavilo opatrenia pre optimalizáciu siete základných škôl, podľa kritikov hrozí zánik súkromných škôl

Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR predstavilo opatrenia pre optimalizáciu siete základných škôl. Ako rezort priblížil, priniesť by mala lepšie využitie verejných zdrojov, vyššiu kvalitu vzdelávania aj spravodlivé pravidlá pre všetkých zriaďovateľov. MŠVVaM SR uviedlo, že cieľom je najmä posilnenie systému tak, aby fungoval férovo, efektívne a v prospech detí. Nové návrhy by sa mali dotknúť všetkých typov škôl, od verejných cez súkromné až po cirkevné.

„Ruší sa veľkostný koeficient pre malé školy a zavádza sa adresná podpora pre tie, ktoré aktívne hľadajú riešenia. Malé školy dostanú možnosť aktívne vytvárať školské klastre, formálne partnerstvá umožňujúce zdieľanie učiteľov, priestorov či personálu,“ uviedlo ministerstvo.

Doplnilo, že zmeniť by sa mal aj prístup ku školským obvodom, v pláne je vytvorenie centrálnej evidencie. Pre každú adresu by tiež mala byť jedna spádová škola. „Cieľom je zabrániť segregácii, zabezpečiť dostupnosť a efektívne využitie kapacít. Reforma sa dotýka aj málotriednych škôl v kontexte kurikulárnej reformy, ktorým sa poskytne podpora pri rozhodovaní o rozsahu vzdelávania,“ ozrejmuje ministerstvo.

Šéf rezortu Tomáš Drucker (Hlas-SD) uviedol, že ich cieľom je, aby každé euro investované do školstva prinášalo čo najväčšiu hodnotu za peniaze. „Návrhy vychádzajú z revízie výdavkov na regionálne školstvo a sú prísne založené na dátach a faktoch. Nejde nám o škrty. Každé jedno euro zostane v systéme vzdelávania. Chceme ho však využiť efektívnejšie a férovejšie,“ doplnil minister. Reforma chce taktiež zaviesť zákonné garancie proti vyberaniu poplatkov vo verejných školách. Posilniť chce tiež práva detí na vzdelávanie v jazyku menšiny.

Medzi návrhmi je aj úprava podmienok financovania súkromných škôl. „Tie si budú môcť vybrať buď medzi plnou verejnou podporou bez poplatkov a selekcie detí, alebo čiastočným financovaním pri zachovaní slobody výberu,“ uviedlo ministerstvo.

Asociácia súkromných škôl a školských zariadení (ASŠŠZ) pred niekoľkými dňami dôrazne odmietla zmeny zákonov, ktoré navrhuje ministerstvo školstva. Predložené zmeny podľa nej markantným spôsobom zasahujú do integrity neštátnych škôl, aj do podstaty toho, prečo vznikli. Asociácia tvrdí, že návrhy rezortu školstva ohrozujú vyše 150-tisíc detí, ktorých rodičia sa slobodne rozhodli pre neštátne školy a školské zariadenia, a to na základe ich potrieb a preferencií, či vierovyznania.

Súkromným školám podľa asociácie hrozí zánik, pretože ministerstvo navrhuje krátiť im finančné prostriedky a obmedziť podmienky ich fungovania. „Hlavný argument ministerstva, že ide o zrovnoprávnenie, je neakceptovateľný,“ tvrdí ASŠŠZ. Asociácia súkromných škôl tiež tvrdila, že paragrafové znenie týchto zmien videli prvýkrát až po zverejnení v legislatívnom procese, čo asociácia považuje za nedôstojné a neparticipatívne.

Ministerstvo uvádza, že na tvorbe návrhu spolupracovali so zástupcami samospráv, cirkví, školských združení a odborníkov. „Hľadáme dohodu, nie konfrontáciu. Reforma má zmysel len vtedy, ak ju budeme robiť spoločne. Ak sa vieme zhodnúť na cieľoch, vieme nájsť aj spôsob, ako ich dosiahnuť,“ dodal Drucker.

Rezort školstva uvádza, že návrhy opatrení vychádzajú zo záverečnej správy Revízie výdavkov na základné a stredné školy, vypracovanej Útvarom hodnoty za peniaze (ÚHP), spolu s Inštitútom vzdelávacej politiky (IVP) ministerstva školstva.

„Spoločne s ÚHP sme na základe dôkladnej analýzy formulovali viaceré zmeny, ktoré by mali v budúcnosti prispieť k spravodlivejšej a efektívnejšej alokácii zdrojov s cieľom zlepšenia kvality vzdelávania,“ uviedla generálna riaditeľka IVP Zuzana Baranovičová.

Riaditeľ ÚHP Martin Haluš doplnil, že ambíciou revízie je prepojenie úsilia o lepšie výsledky v školstve s dôrazom na vyššiu efektivitu a hodnotu za peniaze. „Pripravili sme široké menu návrhov, z ktorých si ministerstvo školstva môže vyberať podľa svojich priorít. Teší nás, že vzdelávanie sa postupne stáva skutočnou prioritou aj v praxi a že viaceré z týchto návrhov sa už priebežne pretavujú do konkrétnych zmien,“ dodal.

Rezort školstva pripomenul, že pred rokom sa pustil do optimalizácie siete stredných škôl, na ktorej úzko spolupracoval so samosprávnymi krajmi a zriaďovateľmi. Výsledkom je 52 konkrétnych projektov, ktoré pomohli znížiť roztrieštenosť siete, podporujú i kvalitu vzdelávania. Ďalším krokom je podľa ministerstva reforma siete základných škôl. Drucker poukázal, že na Slovensku je veľa malých škôl, ktoré nedokážu zabezpečiť kvalitu, zároveň jestvujú veľké rozdiely v dostupnosti a chýba manažment zo strany štátu.

„Nie je to vina obcí ani rodičov, ale dôsledok zlého nastavenia pravidiel. Preto ich meníme. Nie silovo, ale rozumne a so zámerom pomôcť školám spolupracovať a zlepšiť kvalitu,“ prízvukoval minister.

Zapojte sa do tvorby kvalitnejšieho obsahu! Aký je váš názor na tento článok?

Prečítajte si aj