
Minister školstva Drucker odmieta nepravdivé informácie a polopravdy v súvislosti s financovaním škôl a školskými obvodmi
Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) odmieta nepravdivé informácie a polopravdy v súvislosti s financovaním škôl a školskými obvodmi. Ako ďalej uviedol v stanovisku, ktoré sprostredkoval odbor komunikácie a marketingu Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR, nejde o diskrimináciu detí ani o likvidáciu súkromného školstva.
„Naopak, ide o stabilizáciu vo verejnom záujme pre všetky deti na Slovensku,“ prízvukoval minister. Reagoval tak na spustenie petície občianskou iniciatíva Takto nie!, ktorá protestuje proti novej školskej legislatíve smerujúcej do parlamentu, a na vyjadrenia zástupcov neštátnych škôl.
Legislatívny balíček okrem iného prináša zmenu financovania súkromných a cirkevných škôl. „Cieľom je vyrovnať podmienky financovania medzi verejnými školami a školami neštátnych zriaďovateľov vo vzťahu k plneniu verejnej funkcie vo vzdelávaní (napr. poskytovanie bezplatného vzdelania, neprípustnosť selektívneho prístupu pri prijímaní žiakov). Súčasná prax, v ktorej neštátne školy dostávajú rovnaké financovanie ako verejné, hoci môžu vyberať školné alebo iné poplatky, zvýhodňuje žiakov z domácností s vyššími príjmami a môže viesť k oslabeniu verejného vzdelávacieho systému,“ uvádza materiál, ktorý v auguste schválila vláda.
Drucker argumentuje, že nie je možné, aby sa financovali verejné a súkromné školy rovnakým množstvom finančných prostriedkov
Predkladateľ rovnako argumentuje tým, že súčasný systém financovania cirkevných a súkromných škôl je v rozpore s cieľom štátu konsolidovať verejné vzdelávanie do škôl optimálneho rozsahu. „Jedným z nástrojov na podporu efektívnych škôl je zrušenie požiadavky, aby sa cirkevným a súkromným školám poskytovalo zo štátneho rozpočtu rovnaké množstvo finančných prostriedkov ako na žiakov vo verejných školách (s výnimkou mzdových nákladov),“ píše sa v návrhu zákona, ktorý má prerokovať Národná rada SR.
Balík školských legislatívnych návrhov podľa Druckera pripravovali dlhodobo, skonštatoval tiež, že v úvode nebol veľký záujem diskutovať. „Počas leta sme mali veľmi intenzívne debaty so zástupcami cirkevných škôl, či už s evanjelickými, alebo katolíckymi. Tam si myslím, že máme veľmi kvalitný návrh vďaka tomu, že títo partneri sa pravidelne na stretnutiach zúčastňovali. Som presvedčený, že máme dobrý návrh zákona aj pre súkromné školstvo,“ uviedol šéf rezortu školstva. Návrh vyvolal rozsiahlu kritiku od viacerých zriaďovateľov neštátnych škôl, a tiež niektorých politických subjektov.
Prezidentka Asociácie súkromných škôl a školských zariadení Eva Ohraďanová na pondelňajšej tlačovej besede k spusteniu petície tvrdila, že v súčasnosti im chýbajú odpovede na viaceré otázky týkajúce sa daných zmien. Rovnako podotkla, že vláda materiál schválila napriek viacerým vyjadreniam odporu a rozporu stavovských a odborných organizácií, a tiež napriek hromadnej pripomienke, ktorú podľa jej slov podpísalo cez 31-tisíc občanov. Ohraďanová zdôraznila, že svoje odborné témy a argumenty plánujú tlmočiť aj poslancom parlamentu, a tiež naďalej verejnosti. „Sme stále otvorení komunikácii a diskusii s kýmkoľvek, kto nás ku komunikácii prizve,“ prízvukovala s tým, že sú otvorení aj ďalšiemu rokovaniu s ministrom školstva Druckerom.
Samotný minister poukazuje aj na to, že do nového návrhu zákona bolo zakomponované napríklad aj ustanovenie o potvrdení osobitného významu pre cirkevné a súkromné školy. „Mnoho cirkevných aj súkromných škôl prináša výraznú hodnotu do slovenského vzdelávacieho systému. Mrzím ma však, že práve hlavní predstavitelia súkromných škôl boli aktívni viac na sociálnych sieťach ako v rokovaniach. Nezúčastňovali sa na nich, napriek tomu, že dvere mali otvorené. Ja som pripravený stále diskutovať a hľadať dobré riešenia,“ zdôraznil.
Na zriaďovateľov súkromných škôl, ale aj na rodičov apeloval, aby si naštudovali zákon. Opätovne zdôraznil, že sú pripravení na ďalšiu diskusiu, avšak rázne odmietol tvrdenia, že ide o likvidáciu škôl či diskrimináciu. „Štát musí primárne sledovať verejný záujem. V ústave máme, že školská dochádzka je povinná a zároveň bezplatná. Toto musí štát primárne naplniť. To, že dnes sa rodičia nevedia doprosiť miesta v materskej alebo základnej škole pre svoje dieťa je stav, ktorý my nemôžeme akceptovať,“ uzavrel.
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK
Zapojte sa do tvorby kvalitnejšieho obsahu! Aký je váš názor na tento článok?