Piatok 11. júla, 2025
Sprava minister dopravy a výstavby SR Jozef Ráž ml. (nominant Smer-SD) a štátny tajomník ministerstva dopravy a výstavby SR Igor Choma počas rokovania so starostami v regióne na tému D1 Turany – Hubová, vo štvrtok 14. marca 2024 v Hubovej, okres Ružomberok (Foto TASR/ Miroslava Mlynárová)

J. Ráž: Odhadovaná suma za výstavbu D1 Turany – Hubová je okolo miliardy eur

Odhadovaná suma za výstavbu úseku diaľnice D1 Turany – Hubová sa pohybuje okolo miliardy eur. Uviedol to vo štvrtok po stretnutí so starostami z regiónov Liptova a Turca minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD). Ide o poslednú nerozostavanú časť diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami. Šéf rezortu dopravy zároveň dodal, že jedinou dnešnou možnou alternatívou výstavby tohto úseku je tunelový variant.

„Medzi miestnymi starostami naďalej nepanuje úplná zhoda v tom, ktorý variant výstavby sa javí ako lepší alebo výhodnejší. Z ôsmich obcí väčšina podporuje ten variant, ktorý máme dnes ďaleko lepšie rozpracovaný, a to tunelový. Dve obce, Krpeľany a Ratkovo, sú proti, boja sa straty podzemných vôd,“ vysvetlil minister. Tieto obce podali aj odvolanie voči výnimke z vodnej EIA (posudzovanie vplyvov na životné prostredie), ktorú udelil Okresný úrad v Žiline.

Momentálne je tak podľa Ráža na ťahu ministerstvo životného prostredia, sekcia vôd, ktorá bude rozhodovať o tom, či úrad v rozhodovaní nepochybil. „Po odvolacom konaní podáme žiadosť o vydanie územného rozhodnutia. V prípade, ak sa nám dovtedy podarí presadiť zákon o strategických investíciách, pôjdeme priamo do stavebného konania. Všetky dotknuté obce budú účastníkmi konania a môžu si v rámci neho uplatniť všetky potrebné kompenzačné opatrenia a vyvolané investície,“ priblížil šéf rezortu dopravy. Ubezpečil, že ministerstvo ďalej pokračuje v prípravných procesoch.

Okrem Krpelian a Ratkova vznieslo námietku aj ďalších päť účastníkov. Kedy by posledný úsek mohli začať stavať, nateraz podľa ministra nie je jasné. Zhodnotil však, že pôjde o mimoriadne drahý kus diaľnice.

Starosta Ratkova Rastislav Frkáň zhodnotil, že zo stretnutia s ministrom odchádza nespokojný. Nesúhlasí s tým, aby bola udelená výnimka. „Myslím si, že keď chcú riešiť tunel a vedia, že to má mať vplyv na vodu, majú to riešiť bez výnimky,“ poznamenal. Obávajú sa, že budú mať menej vody a bude nekvalitná. Za najvýhodnejší považujú povrchový variant. „Všetci nás obviňujú, že my, starostovia z Turca, predlžujeme výstavbu diaľnice, ale tak to nie je. My sa len bránime. Štát 15 rokov nekonal a teraz chcú za pol roka všetko vyriešiť cez výnimky. Nemyslím si, že je to správne,“ uzavrel.

Zapojte sa do tvorby kvalitnejšieho obsahu! Aký je váš názor na tento článok?

Prečítajte si aj