Utorok 28. októbra, 2025
ilustračná fotografia (Zdroj: Tara Winstead / pexels)

Inštitút pre verejné otázky: Množstvo ľudí sa stretlo s toxickými javmi generovanými pomocou AI

Významná časť ľudí s aspoň sprostredkovanou skúsenosťou s umelou inteligenciou (AI) sa stretla s fenoménom tzv. deepfake. Uvádza to najnovší prieskum, ktorý s podporou Nadácie ESET vykonal Inštitút pre verejné otázky (IVO).

Počas prieskumu 60 percent opýtaných uviedlo, že o AI počuli, vyskúšali ju alebo ju využívajú. Až 71 percent z nich sa stretlo s falošnou alebo upravenou fotkou či obrázkom, 60 percent respondentov uviedlo skúsenosť s deepfake videom, teda s falošnou alebo zmanipulovanou videonahrávkou. Viac ako polovica (55 percent) opýtaných sa stretla s deep-fake audiom – falošnou alebo zmanipulovanou zvukovou nahrávkou.

„Pomerne významné rozdiely v skúsenostiach s toxickými javmi, ktoré generuje AI, sa ukázali aj podľa jej využívania. S deep-fake sa totiž najčastejšie stretávajú respondenti, ktorí AI použili viackrát (76 – 89 %). O niečo menej s nimi prichádzajú do kontaktu už tí, ktorí AI vyskúšali iba raz alebo dvakrát (69 – 80 %) a najmenej tí, ktorí o umelej inteligencii iba počuli (47 – 65 %),“ uvádza autor projektu a analytik IVO Marián Velšic.

Z výsledkov výskumu tiež vyplývajú výrazne odlišné skúsenosti rôznych sociálnych skupín s deepfake obsahom. Nadpriemerne vyššiu skúsenosť s deepfake obsahom uvádzajú mladí ľudia do 34 rokov, vysokoškolsky vzdelaní, podnikatelia a živnostníci, uvádza sa v tlačovej správe IVO.

Naopak, výrazne menšiu skúsenosť s deepfake obsahom majú ľudia nad 65 rokov, starobní dôchodcovia, ľudia s nižším vzdelaním alebo pracovníci v obchode a službách.

Prieskum upozorňuje aj na zreteľné regionálne rozdiely. Najväčšiu skúsenosť s deepfake obsahom uviedli obyvatelia Trnavského kraja – má ju až 85 percent opýtaných.

Rýchly pokrok vo vývoji AI však prináša stále dokonalejší deepfake obsah, čo výrazne sťažuje jeho identifikáciu. Platí to najmä u ľudí, ktorí majú s AI iba sprostredkovanú skúsenosť, teda o nej iba počuli alebo čítali, dodáva M. Velšic.

„Autori deepfake obsahu vytvárajú pomocou umelej inteligencie falošnú realitu omnoho jednoduchšie, než tomu bolo v minulosti. Zmanipulované obsahy predstavujú rastúci trend, ktorý je obzvlášť nebezpečný v kontexte informačnej zraniteľnosti spoločnosti. Enormné množstvo podnetov a informácií, ktoré nás obklopujú každý deň, ďalej znižuje našu schopnosť a situačnú pozornosť rozlíšiť takýto manipulatívny obsah,“ uvádza Peter Ohrajter, riaditeľ marketingu a korporátnej komunikácie spoločnosti ESET Slovensko. Dodáva, že deepfake obsah možno využiť na ohýbanie verejnej mienky alebo páchanie podvodov rôzneho druhu.

Zber údajov reprezentatívneho kvantitatívneho prieskumu sa uskutočnil v apríli na území celého Slovenska na vzorke 1069 respondentov starších ako 14 rokov.

Podporte nás

Váš názor nám pomôže tvoriť lepší obsah. Ako sa vám páčil tento článok?

Prečítajte si aj