Nedeľa 22. júna, 2025
Ilustračná fotografia (Pixelkult/ Pixabay)

Facebook je toxický, TikTok nebezpečný, ľudia majú viacero dôvodov na to, aby odišli zo sociálnych sietí (Prieskum)

Facebook je toxický, TikTok nebezpečný. Ľudia majú viacero dôvodov na to, aby odišli zo sociálnych sietí. Agentúra NMS v prieskume zisťovala, aké sú hranice Slovákov v rámci sociálnych sietí, za ktoré nepôjdu, pri ktorých sociálnych sieťach uvažujú o tom, že ich už nebudú používať a aké dôvody ich k tomu vedú.

„Okrem užitočného obsahu nie je ničím výnimočným, že na sociálnych sieťach nájdeme mnoho hoaxov, nenávistných komentárov či iného škodlivého obsahu,“ podotkla agentúra. Prieskum ukázal, že len štyri percentá z opýtaných nevyužívajú žiadnu sociálnu sieť. Pre zvyšných 96 percent ľudí sú naopak bežnou súčasťou života. Agentúra vykonávala prieskum od 5. do 9. februára na vzorke 1 001 respondentov.

Z prieskumu vyplynulo, že tretina používateľov Xka (bývalého Twitteru) uvažovala nad tým, že túto sociálnu sieť prestane používať. „Na Slovensku by užívateľov siete Elona Muska po tomto kroku zostala už len hŕstka. Xko totiž celkovo nepatrí medzi populárne sociálne siete medzi Slovákmi,“ priblížila agentúra NMS a spresnila, že túto sociálnu sieť využíva približne päť percent populácie.

Ďalšie štyri percentá tvrdia, že ju používať prestali. Podobne aj Snapchat využívajú len štyri percentá populácie, z ktorých 29 percent pripustilo, že ho opustia. Prieskum ukázal, že nelichotivé výsledky dosiahol aj TikTok, ktorý využíva približne 17 percent populácie, z čoho štvrtina uvažuje, že s ním skončí. Sedem percent opýtaných uviedlo, že TikTok už opustilo. Spokojnosť je, naopak, na strane komunikačných chatovacích platforiem Messenger a WhatsApp. Tie sa na jednej strane tešia vysokému počtu užívateľov, no na strane druhej približne sedem percent z respondentov uvažuje, že ich už nebude používať. Podobný výsledok prieskum ukázal aj v prípade platformy YouTube.

Dôvody na odchod majú Slováci rôzne. „Každá sociálna sieť sa potýka so špecifickými dôvodmi, pre ktoré užívatelia uvažujú, že im dajú stopku. Napríklad Facebook má najhoršiu povesť čo sa týka vnímanej atmosféry medzi jeho užívateľmi. V porovnaní s ostatnými sociálnymi sieťami užívatelia Facebooku častejšie uvažujú o odchode z dôvodu šírenia dezinformácií, nenávistného prostredia či obáv o súkromie a bezpečnosť,“ vysvetlila agentúra NMS.

Instagram zase respondenti častejšie vnímajú ako požierača času a podobne je hodnotený aj TikTok. „Práve ten však bojuje aj s inými problémami. Viacerí jeho užívatelia poukazujú na nízku kvalitu jeho obsahu. Objavujú sa aj obavy z toho, že jeho obsah je pre deti nebezpečný a v porovnaní s ostatnými sociálnymi sieťami ľuďom častejšie prekáža aj jeho pôvod, s ktorým sa viažu obavy o bezpečnosť osobných údajov,“ doplnila agentúra.

Ďalšími dôvodmi na odchod zo sociálnych sietí je podľa respondentov aj nadbytok reklamy, ktorá im prekáža najmä na YouTube a Instagrame. Prieskum ďalej ukázal, že Linkedin a Xko užívatelia častejšie vnímajú ako nepotrebné sociálne siete a nenachádzajú na nich pridanú hodnotu oproti iným sociálnych sieťam. Pri Xku sa problémom podľa opýtaných stáva aj jeho vlastník, a teda Elon Musk.

Z prieskumu tiež vyplynulo, že červenými čiarami, za ktoré opýtaní nechcú ísť, je príliš veľa hoaxov či reklamy. „Vysoký počet dezinformácií aj príliš veľa reklamy sú faktory, ktoré by u viac ako tretiny populácie mohli prispieť k rozhodnutiu opustiť nejakú zo sociálnych sietí. Medzi trojicou zásadných dôvodov sa objavili aj obavy o osobné údaje. Práve tie vnímajú ako zásadný problém častejšie ženy v porovnaní s mužmi,“ doplnila agentúra a spresnila, že u žien sú červenou čiarou častejšie aj skúsenosti so šikanou či nepriaznivý vplyv na psychické zdravie.

Muži citlivejšie vnímajú nesúhlas s politikou spoločnosti, ktorá sociálnu sieť prevádzkuje. Najmenej zásadné sú podľa respondentov nepriaznivé zmeny v užívateľskom rozhraní. Štvrtina Slovákov za červenú čiaru považuje aj založenie konta na TikToku, čo je pre túto sociálnu sieť ďalším prvenstvom v negatívnom zmysle. Ide teda o sieť, na ktorej si najviac slovenských užívateľov nechce vytvoriť profil. S druhým najhorším výsledkom pochodil Telegram, ktorý odmieta 12 percent opýtaných a trojicu sociálnych sietí, ktoré Slováci odmietajú a sú pre nich červenou čiarou je sieť Xko.

Zapojte sa do tvorby kvalitnejšieho obsahu! Aký je váš názor na tento článok?

Prečítajte si aj