
EÚ zvažuje zvrat v zákaze spaľovacích motorov: „Sme otvorení všetkým technológiám“
Pôvodne bolo rozhodnutie o ukončení používania spaľovacích motorov v roku 2035 na úrovni EÚ považované za uzavretú vec. Tento plán sa teraz zdá byť otvorený. Naznačuje to rozhovor nemeckého komisára pre dopravu Apostolosa Tzitzikostasa pre denník Handelsblatt. Na otázku, či EÚ od roku 2035 povolí hybridné automobily a aj klasické spaľovacie motory, komisár pre dopravu odpovedal: „Sme otvorení všetkým technológiám.“
Podľa Tzitzikostasa bude EÚ pri opätovnom posudzovaní limitných hodnôt zohľadňovať všetky technologické vývojové trendy – vrátane spaľovacích motorov, ktoré sú poháňané e-palivami alebo biopalivami. Okrem toho sa naďalej „veľmi tvrdo“ pracuje na tom, aby sa do 10. decembra predstavili nové návrhy týkajúce sa zákazu spaľovacích motorov.
Plánované opatrenie má byť súčasťou rozsiahleho „automobilového balíka“, prostredníctvom ktorého chce Európska komisia posilniť automobilový priemysel a zabezpečiť konkurencieschopnosť Európy. Pre firemné vozové parky plánuje komisár Tzitzikostas zaviesť pravidlá „Buy European“, t. j. povinnosť nakupovať európske osobné automobily. Okrem toho sa majú podporovať cenovo dostupnejšie vstupné modely, aby sa zvýšil dopyt po elektrických vozidlách.
Nemecko vyvíja tlak na európskej úrovni
Európska únia sa pôvodne v roku 2022 dohodla, že od 1. januára 2035 musia byť všetky novo registrované osobné a ľahké úžitkové vozidlá bezemisné. Inými slovami, novovyrobené automobily so spaľovacími motormi by sa od tohto dátumu už nemali registrovať. Cieľom je výraznejšie znížiť emisie CO₂ v dopravnom sektore.
Spolkový kancelár Friedrich Merz (CDU) žiada od Európskej komisie zmenu prístupu a koncom novembra poslal list predsedníčke Európskej komisie Ursule von der Leyenovej. O tomto liste informoval Merz 26. novembra na tlačovej konferencii v rámci „Strategického dialógu o automobilovom priemysle“ v Stuttgarte. Kancelár vtedy doslova povedal:
„Ak chceme zvládnuť výzvy tejto takzvanej mobility budúcnosti, budeme sa musieť v najbližších týždňoch a mesiacoch veľmi snažiť. Ale toto úsilie bude úspešné len vtedy, ak Európska komisia a následne európske inštitúcie ako celok – Rada, Parlament a Komisia – nastavia v najbližších dňoch a týždňoch správny kurz.“
Kancelár uviedol, že nemecká vláda v liste „požiada“ Európsku komisiu, aby „upravila a korigovala“ reguláciu mobility s cieľom lepšie zosúladiť konkurencieschopnosť a ochranu klímy. Merz sa odvolával na jednomyseľné návrhy konferencie premiérov, podľa ktorých by mali byť naďalej povolené aj plug-in hybridy, elektromobily s Range Extendermi a vysoko účinné spaľovacie motory.
Prijatie tohto listu potvrdil komisár pre dopravu Tzitzikostas pre denník Handelsblatt. „List kancelára Merza bol prijatý veľmi pozitívne,“ uviedol Tzitzikostas.
„Chceme sa držať svojich cieľov, ale zároveň musíme zohľadniť najnovší geopolitický vývoj. Musíme dávať pozor, aby sme neohrozili našu konkurencieschopnosť a zároveň pomohli európskemu priemyslu udržať si technologický náskok,“ povedal komisár z Grécka. „Preto tiež skúmame, ako môžeme čo najlepšie posilniť európsky hodnotový reťazec v automobilovom sektore.“
Článok bol preložený z nemeckej edície Epoch Times






Váš názor nás zaujíma! Pomôžte nám zlepšovať obsah hodnotením tohto článku.