Piatok 8. augusta, 2025
Ilustračný obrázok (Antoni Shkraba Studio/ Pexels)

Diagnostika a prijímanie detí do špeciálnych škôl zlyháva, školská inšpekcia odhalila závažné pochybenia

Diagnostika a prijímanie detí do špeciálnych škôl zlyháva. Upozornila na to Štátna školská inšpekcia, ktorá v školskom roku 2024/2025 odhalila závažné odborné aj systémové pochybenia pri prijímaní detí do špeciálnych škôl. „Až 79 percent z nich muselo absolvovať rediagnostické vyšetrenie – čo je dramatický nárast oproti predchádzajúcim rokom. Medzi prijímanými deťmi bolo výrazne vyššie zastúpenie žiakov z marginalizovaných rómskych komunít, čo zvyšuje riziko nesprávnej klasifikácie a neopodstatneného zaradenia do špeciálneho vzdelávania,“ priblížila školská inšpekcia.

Hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská uviedla, že takýto podiel rediagnostík je bezprecedentný a je dôkazom, že systém diagnostiky už neplní svoju ochrannú funkciu. Najviac sú podľa nej ohrozené deti z marginalizovaných rómskych komunít. Hrozí im nesprávne zaradenie do špeciálnych škôl. „Identifikovali sme prípady, keď psychologické vyšetrenia prebehli len raz, s použitím jediného – často neštandardizovaného – diagnostického nástroja, nevhodného pre slovenskú populáciu či kultúrny kontext detí z marginalizovaných rómskych komunít. Viaceré školy prijímali žiakov bez platného odborného odporúčania, chýbali individuálne vzdelávacie plány a odporúčania poradenských zariadení sa v praxi neaplikovali,“ upozornila školská inšpekcia.

Dôsledky pochybenia v diagnostike

Hlavná inšpektorka dodala, že pochybenia v diagnostike vedú k reťazcu ďalších zlyhaní. „Od nesprávneho zaradenia žiaka až po neadekvátny spôsob jeho vzdelávania. Ide o systémový problém, ktorý sa dotýka základného práva dieťaťa na vzdelanie primerané jeho schopnostiam,“ zdôraznila Štofková Dianovská.

Školská inšpekcia pokračovala, že vážne problémy sa týkajú aj personálneho a materiálneho zabezpečenia škôl. Podľa slov inšpekcie je málo špeciálnych pedagógov, školských psychológov a logopédov. Učebné pomôcky pre deti s autizmom sú podľa inšpekcie nedostatočné a niektoré školy fungujú v dvojzmennej prevádzke.

Štofková Dianovská v tejto súvislosti zdôraznila, že ak má byť inklúzia viac než len slovom, je potrebné zmeniť spôsob, akým sa diagnostikujú deti a aké podmienky sú im v školách vytvárané. Štátna školská inšpekcia preto vyzvala zodpovedné inštitúcie, aby bezodkladne posilnili odborné kapacity, zaviedli štandardy rešpektujúce kultúrnu rôznorodosť a zabezpečili rovnosť vo vzdelávacích príležitostiach pre všetky deti.

Váš názor nám pomôže tvoriť lepší obsah. Ako sa vám páčil tento článok?

Prečítajte si aj