Piatok 10. mája, 2024
Komisári plánujú zaviesť tzv. „uhlíkové dane“ na benzín, naftu a všetky ďalšie fosílne palivá. Ilustračné foto (Jan van der Wolf /Pexels)
, »

Ďalší zelený predpis z Bruselu: ťažké dieselové vozidlá budú odstavené

Nová európska legislatíva sa tentokrát v rámci „boja proti emisiám“ zameriava na nákladné vozidlá a autobusy. Európsky parlament v stredu schválil predbežný návrh zákona, ktorý drasticky zníži počet nových ťažkých dieselových vozidiel.

V zákone sa stanovuje, že sa do roku 2040 priemerné emisie nových nákladných vozidiel musia znížiť o 90 % v porovnaní s rokom 2019. Znížovanie sa má uskutočniť postupne podľa nasledujúceho harmonogramu:

  • 45% do roku 2030
  • 65% od roku 2035
  • 90% od roku 2040

Čo to znamená v praxi? Brusel prinúti firmy a podnikateľov, aby nakupovali kamióny a iné nákladné vozidlá, ako sú smetiarske vozidlá, sklápače, domiešavače betónu atď. s elektrickým alebo vodíkovým pohonom, zatiaľ čo dieselové ťažké nákladné vozidlá sa budú výrazne redukovať. Tento cieľ z dielne greendealových tvorcov je veľmi ambiciózny, veď ešte vlani tvorili dieselové vozidlá 96 % všetkých predajov nových nákladných vozidiel.

Mestské autobusy majú ešte prísnejšie pravidlá. Od roku 2035 sa nebudú môcť predávať žiadne nové dieselové vozidlá.

Podľa EÚ ťažké nákladné vozidlá vypúšťajú 25 % skleníkových plynov v cestnej doprave. Na celkových emisiách skleníkových plynov sa podieľajú šiestimi percentami. „Prechod na nákladné vozidlá a autobusy s nulovými emisiami je nielen kľúčový pre splnenie našich klimatických cieľov, ale aj hlavnou hnacou silou pre čistejšie ovzdušie v našich mestách,“ uviedol vo vyhlásení podľa Euractivu Bas Eickhout (Zelení / EFA), hlavný vyjednávač parlamentu pre túto legislatívu.

Za zákon v prvom čítaní hlasovalo 341 poslancov, 268 bolo proti a 14 sa zdržalo hlasovania. Podporu našiel najmä medzi Zelenými a ľavicovými zoskupeniami, zatiaľ čo väčšina frakcií napravo od stredu hlasovala proti novým pravidlám.

Daň z nafty a benzínu

Na naliehanie nemeckého ministra dopravy Volkera Wissinga bola do právneho textu zahrnutá aj možnosť predaja nových nákladných vozidiel po roku 2040, ak budú jazdiť na biopalivá a syntetické palivá, ktoré sú neutrálne z hľadiska klímy.

Výrobcovia nákladných vozidiel údajne podporujú stanovenie pevných emisných cieľov, uvádza Euractiv. Martin Lundstedt, generálny riaditeľ spoločnosti Volvo Group, minulý týždeň označil nové pravidlá za „náročné, ale uskutočniteľné“.

V rozhovore spomenul, že výrobcovia sú pripravení vyrábať vozidlá s nulovými emisiami, ale bez „stimulov“ pre firmy a potrebnej infraštruktúry sa to nepodarí. Podniky prirodzene nebudú mať záujem, rovnako ako sa ľudia nehrnú do kúpy osobných elektromobilov.

EÚ už pripravuje zákon, ktorý zaväzuje členské štáty vybudovať nabíjacie stanice pre nákladné vozidlá každých 60 kilometrov a vodíkové čerpacie stanice každých 200 kilometrov na všetkých hlavných cestách EÚ do roku 2030.

Okrem toho plánujú komisári zaviesť „uhlíkovú daň“ na benzín, naftu a všetky ostatné fosílne palivá. Tak ako v súčasnosti platia veľkí znečisťovatelia, ako sú elektrárne a niektoré továrne, tzv. emisné povolenky za určité množstvo vypúšťaných emisií CO2, budú musieť dodávatelia fosílnych palív podľa plánov Bruselu od roku 2027 platiť tento desiatok, ktorý prirodzene prenesú na svojich zákazníkov. To znamená, že majitelia vozidiel so spaľovacími motormi budú na pumpách platiť viac. A až toto bude hlavným stimulom pre podniky a občanov, aby prešli na elektromobily a ďalšie „zelené“ pohony.

Prečítajte si aj