Piatok 31. októbra, 2025
Elektromobily BYD pripravené na naloženie na loď v prístave Yantai v provincii Shandong vo východnej Číne, 18. apríla 2024 (STR/AFP via Getty Images)
»

Čínsky režim ustupuje od podpory elektromobilov v novom päťročnom pláne

Čína upúšťa od označovania elektromobilov za kľúčovú strategickú prioritu na najbližších päť rokov, čo signalizuje možný koniec agresívnej štátnej podpory, vďaka ktorej sa krajina stala najväčším trhom s elektromobilmi na svete.

Návrh päťročného plánu Čínskej komunistickej strany (ČKS), zverejnený v utorok (28. októbra) štátnou tlačovou agentúrou Xinhua, ukazuje, že elektromobily boli vyradené zo zoznamu „strategických novovznikajúcich odvetví“.

Dokument, pripravený počas nedávno ukončeného výročného zasadnutia Ústredného výboru ČKS v Pekingu, predstavuje hospodársky program režimu na druhú polovicu desaťročia.

V uplynulých troch päťročniciach boli „vozidlá na nové energie“ – kategória zahŕňajúca batériové elektromobily, plug-in hybridy a vozidlá s palivovými článkami – zaradené medzi strategické odvetvia a boli považované za kľúčové pri udržaní technologickej konkurencieschopnosti Číny. Toto zaradenie viedlo ústredné a miestne orgány k investovaniu desiatok miliárd dolárov do dotácií a daňových stimulov, čo katapultovalo čínskych výrobcov, ako sú BYD a Geely, na čelo globálneho dodávateľského reťazca v oblasti elektromobilov.

Nový plán však znamená obrat. Zatiaľ čo zdôrazňuje kvantovú technológiu, biovýrobu, vodík a jadrovú fúziu ako nové motory rastu, elektromobily už nepatria medzi preferované priority komunistického režimu. Autá sa spolu s bývaním spomínajú len okrajovo, keďže plán volá po uvoľnení obmedzení nákupu áut s cieľom podporiť domácu spotrebu.

Konečná verzia 15. päťročného plánu bude predložená na schválenie v marci budúceho roka na Národnom ľudovom zhromaždení, ktoré funguje ako formálny zákonodarný orgán.

Nadmerné kapacity a cenové vojny si vyberajú svoju daň

V minulom roku Čína podľa Medzinárodnej energetickej agentúry vyrobila 12 miliónov elektrických vozidiel, čo predstavuje približne 70 % celosvetovej produkcie. Približne 11 miliónov z nich bolo predaných na domácom trhu, zvyšok smeroval na export.

Sektor elektromobilov v Číne, kedysi výkladná skriňa priemyselných ambícií, je teraz uväznený v brutálnej cenovej vojne na domácom trhu a vyvoláva obchodné napätie v zahraničí.

Cenová vojna sa tento rok výrazne zintenzívnila. V októbri sa BYD Seagull – predávaný aj pod názvom Dolphin Surf – predával v Číne za o niečo viac ako 8 500 eur, zatiaľ čo jeho hlavný konkurent, Wuling Binguo, stál okolo 6 900 eur.

Tento konkurenčný boj stlačil na dno ziskové marže firiem. V auguste oznámila spoločnosť BYD, najväčší svetový výrobca vozidiel na nové energie, medziročný pokles čistého zisku za druhý štvrťrok o 30 %, a to z dôvodu „nadmerného marketingu“ a výrazných zliav, ktoré zaťažili „krátkodobú ziskovosť“.

Hoci znižovanie cien prospelo spotrebiteľom, vytvorilo podľa pozorovateľov nezdravú špirálu. Kupujúci áut sú čoraz váhavejší, pretože očakávajú ďalší pokles cien, zatiaľ čo automobilky pod finančným tlakom pristupujú na kompromisy v oblasti kvality, bezpečnosti alebo popredajného servisu.

Medzitým snaha zbaviť sa nadprodukcie v zahraničí vyvolala medzinárodný odpor. V máji 2024 zaviedli Spojené štáty na elektromobily vyrobené v Číne clá vo výške 100 % s odvolaním sa na nekalé obchodné praktiky. Európska únia nasledovala vlani v októbri a zvýšila clá na čínske elektromobily na 45,3 %.

Peking žiada od firiem zdržanlivosť

Úrady situáciu sledujú. V júni čínske ministerstvo priemyslu a informačných technológií predvolalo do Pekingu vedúcich predstaviteľov významných automobiliek – boli medzi nimi BYD, Geely, Zeekr a Xpeng – a varovalo ich pred tým, čo štátne médiá nazvali „krysími pretekmi“.

V nasledujúcich mesiacoch niekoľko stretnutí na vysokej úrovni výzvu k zdržanlivosti zopakovalo. Automobilky boli vyzvané, aby prejavili „zdržanlivosť“ a zaviazali sa platiť dodávateľom do 60 dní, pretože mnoho firiem prežívalo cenové vojny odkladaním platieb o celé mesiace.

Varovanie sa rozšírilo aj mimo automobiliek. V júli čínsky líder Si Ťin-pching nezvyčajne otvorene kritizoval miestne vlády za to, že sa hrnú do investícií v rovnakých odvetviach.

„Keď ide o spustenie nových projektov, sú to stále tie isté veci: umelá inteligencia, počítačové systémy, vozidlá na nové zdroje energie,“ povedal Si Ťin-pching na schôdzi v Pekingu podľa slov denníka People’s Daily, vlajkových novín Čínskej komunistickej strany. „Majú hádam všetky provincie v krajine rozvíjať svoje odvetvia týmto smerom?“

V prejave o novom päťročnom pláne, zverejnenom v utorok (28. októbra) agentúrou Xinhua, Si Ťin-pching opäť vyzval miestne vlády, aby sa zamerali na odvetvia zodpovedajúce ich regionálnym silným stránkam „Cieľom je viesť všetky zúčastnené strany k prijatiu zdravého, racionálneho a realistického prístupu a zdržať sa bezhlavého vrhania do nových iniciatív,“ poznamenal.

Článok bol preložený z americkej edície Epoch Times.

Podporte nás

Váš názor nám pomôže tvoriť lepší obsah. Ako sa vám páčil tento článok?

Prečítajte si aj