Piatok 21. júna, 2024
Ilustračné foto (Samira Bouaou/ The Epoch Times)
,

Ako NewsGuard zhoršuje reputáciu nezávislých médií (Špeciálny report)

Hoci je vedenie nezávislého média náročné, existuje spoločnosť, ktorá ho robí oveľa ťažším.

Táto spoločnosť sa volá NewsGuard. Spoločnosť tvrdí, že hodnotí dôveryhodnosť online obsahu vrátane mediálneho obsahu, ale pri bližšom pohľade zistíme, že robí oveľa viac ako to – jej obchodný model vytvára cenzúrny tlak na spravodajské organizácie. Vyšetrovanie Epoch Times odhalilo znepokojujúce otázky o úrovni kvality a agendy, ktoré stoja za oficiálnymi hodnoteniami spoločnosti NewsGuard.

Spoločnosť NewsGuard, založená v roku 2018, má svojich „analytikov“, aby pripravovali recenzie tvorcov online obsahu a vydávali hodnotenia, „ktoré majú čitateľom pomôcť získať viac súvislostí ohľadom správ, ktoré čítajú online“. Hodnotenia sa zobrazujú ako malé odznaky s bodmi vedľa výsledkov vyhľadávania.

To však predstavuje len malú časť celkového brazu. Pri bližšom pohľade sa ukáže, že najsilnejšia funkcia spoločnosti NewsGuard pochádza z jej vzťahov s reklamnými agentúrami. Tie usmerňujú svojich klientov k tomu, aby odrezali od peňazí z reklamy tých tvorcov obsahu, ktorým sa nepáči hodnotenie „analytikov“ spoločnosti NewsGuard. Ako to už býva, korporátne, establishmentu naklonené médiá majú tendenciu získavať vysoké hodnotenia, zatiaľ čo nezávislé médiá, ktoré sú voči establishmentu skeptické, zvyknú získavať nízke hodnotenia, a to aj vtedy, keď dodržiavajú vysoké novinárske štandardy.

Epoch Times poslal spoločnosti NewsGuard e-mail s otázkami o jej produktoch, aktivitách, zamestnancoch a financovaní, ale nedostal žiadnu odpoveď.

Subjektívne kritériá

NewsGuard sa prezentuje ako objektívny a nestranný subjekt. Spoločnosť tvrdí, že jej hodnotenia merajú kvalitu médií na základe deviatich kritérií vrátane transparentnosti autorstva a vlastníctva a dodržiavania štandardných redakčných postupov, ako je vydávanie opráv a označovanie názorových článkov. V praxi sa však väčšina hodnotení obmedzuje na to, či médiá prezentujú obsah, ktorý NewsGuard považuje za pravdivý.

Prvé kritérium sa zameriava na to, či médium opakovane uverejňuje nepravdivé tvrdenia. Ďalšie skúma, či zverejňuje správy „zodpovedne“. Nesplnenie prvého kritéria však znamená nesplnenie druhého, vysvetľuje NewsGuard na svojej webovej stránke. Ďalším kritériom je, či cieľový spravodajský subjekt používa presné titulky.

Opäť platí, že ak titulok uvádza niečo, čo NewsGuard považuje za nepravdivé, považuje sa to za neúspech. Ďalším kritériom je politika pravidelného opravovania chýb – alebo toho, čo NewsGuard považuje za chyby. Tieto štyri kritériá spolu dávajú viac ako 60 bodov zo 100 bodov.

Aj keď NewsGuard nenájde nič, čo by sa dalo spochybniť, stále môže odpočítať body, ak cieľová správa nereprezentuje adekvátne názory, ktoré by spoločnosť chcela vidieť.

Takíto poskytovatelia obsahu podľa nej „zjavne vyberajú fakty alebo príbehy na podporu svojich názorov“.

Na to, aby NewsGuard udelil hodnotenie „dôveryhodný“, je potrebných aspoň 60 bodov.

Táto metodika sa stáva obzvlášť problematickou, keď sa NewsGuard sám mýli vo faktoch. Napríklad na vrchole pandémie Covid-19 spoločnosť považovala za nepravdivú informáciu, že vírus SARS-CoV-2 unikol z laboratória v čínskom Wuhane. Ak by spravodajský web s perfektným skóre zodpovedne informoval o rozsiahlych nepriamych dôkazoch naznačujúcich únik z laboratória, riskovala by, že jej NewsGuard zníži skóre a falošne ju označí za „nespoľahlivý“ zdroj, ktorý „vážne porušuje základné novinárske normy“.

Problém s pôvodom Covid-19 bol zriedkavým prípadom, keď NewsGuard nakoniec vydal opravu, hoci sa obmedzil na konštatovanie, že hypotézu o úniku z laboratória nemožno úplne vylúčiť.

Pracovníci v laboratóriu P4 v čínskom meste Wuhan v provincii Hubei 23. februára 2017 (Johannes Eisele/ AFP via Getty Images)

Existuje mnoho príkladov médií, ktoré sa ocitli v hľadáčiku NewsGuard za uverejňovanie názorov, ktoré spochybňujú ortodoxiu establishmentu v otázkach, ako sú zmena klímy, bezpečnosť vakcín, lockdowny kvôli Covid-19, vojna na Ukrajine, Svetové ekonomické fórum a ďalšie. Zdá sa, že NewsGuard v týchto otázkach vystupuje ako strážca naratívu establishmentu a požaduje, aby tvorcovia obsahu dodržiavali stanovenú líniu.

„Mal som s nimi stretnutia, na ktorých bolo jasné, že nie sú objektívni,“ povedal John Tillman, predseda neziskovej organizácie Franklin Foundation, ktorá prevádzkuje spravodajskú službu The Center Square.

Spravodajské weby so zlým hodnotením od NewsGuard sa najčastejšie nachádzajú na pravej strane politického spektra.

Media Research Center (MRC), konzervatívna organizácia na sledovanie médií uviedla, že NewsGuard udelil ľavicovým médiám v priemere o 22 bodov vyššie skóre ako pravicovým. Správa z roku 2021 vychádzala z prehľadu hodnotení vyše 50 hlavných spravodajských webov, ktoré spoločnosť NewsGuard zoradila na základe ľavicovej alebo pravicovej zaujatosti podľa rebríčka AllSides merajúceho zaujatosť médií na základe slepých štúdií obsahu a redakčných recenzií.

Newsguard kritizoval správu MRC s tým, že do štúdie boli vybrané len niektoré redakcie a že vzorka bola príliš malá. MRC oponovala, že zoznam zahŕňal všetky spravodajské redakcie, ktoré AllSides skúmal.

Keď MRC koncom roka 2022 štúdiu zopakovala, rozdiel sa zvýšil na 25 bodov.

Novinári a členovia mediálneho štábu počas volebnej noci v New Yorku 8. novembra 2016 (Robyn Beck/AFP via Getty Images)

Keď konzervatívna vzdelávacia platforma PragerU dostala od NewsGuard červenú nálepku, generálna riaditeľka PragerU Marissa Streitová uviedla, že sa v dobrej viere pokúsila situáciu napraviť.

 „Naozaj sme verili, že to bola chyba,“ povedala zakladateľovi PragerU Dennisovi Pragerovi v rozhovore pre jeho podcast. Ako odpoveď dostala „v podstate zoznam požiadaviek“, povedala.

NewsGuard chcel, aby PragerU prestal kritizovať politiku lockdownu kvôli Covid-19, prestal spochybňovať bezpečnosť vakcín proti Covid-19, prestal hovoriť o akejkoľvek liečbe Covid-19, ktorú neschválila vláda, prestal spochybňovať závažnosť klimatických zmien – a zoznam pokračoval.

„Súčasťou ich požiadaviek bolo v podstate diktovať nám, aký obsah môžeme a nemôžeme poskytovať,“ povedala.

NewsGuard si vyžiadal aj zoznam darcov PragerU, ktorý nezisková organizácia odmietla sprístupniť z obavy, že by sa na darcov zamerala. „Chcú týchto ľudí očierniť. To je jediný dôvod, prečo chcú ich mená,“ povedal Prager.

Podľa zakladateľa PragerU Dennisa Pragera NewsGuard nemá úctu k hľadaniu pravdy prostredníctvom rozdielnych názorov (Samira Bouaou/The Epoch Times)

Streitová sa pokúsila urobiť zmeny, aby vyhovela niektorým požiadavkám NewsGuard a zistila, ako bude reagovať. „Ciele sa neustále menili. Vždy, keď sme urobili nejakú zmenu, chceli ďalšie zmeny,“ povedala.

Keď komentátorka PragerU Amala Ekpunobiová nahrala podcast, v ktorom spochybnila motívy Svetového ekonomického fóra, NewsGuard požadoval stiahnutie videa, povedala Streitová.

Prager uviedol, že NewsGuard nemá úctu k hľadaniu pravdy prostredníctvom rozdielnych názorov. „Ešte som nepostrehol, že by sme povedali niečo, čo by bolo dezinformáciou, jedine ak [názor, v ktorom] môžu čestní ľudia nesúhlasiť,“ povedal.

Zlé hodnotenie spôsobilo, že poskytovateľ hostingu videa PragerU, spoločnosť JW Player, od toho upustila, povedala Streitová.

PragerU medzitým spustil online petíciu proti NewsGuard. „Sú mocní veľmi zlým, zlomyseľným a deštruktívnym spôsobom,“ povedal Prager.

Spoločnosť NewsGuard tvrdí, že jej postup je spravodlivý, pretože oslovuje hodnotené médiá so žiadosťou o vyjadrenie a pripomienky zahŕňa do hodnotenia.

Na základe skúseností PragerU sa však zdá, že táto prax môže byť len formalitou a akékoľvek argumenty, ktoré redakcie predložia, nemajú vplyv na konečné hodnotenie. Zdá sa, že skôr či neskôr to vybrané redakcie jednoducho vzdajú a od tohto momentu NewsGuard odpíšu.

Anthony Watts a Charles Rotter vedú blog WattsUpWithThat.com, ktorý obsahuje skeptické informácie o katastrofických dôsledkoch zmeny klímy.

Podľa ich názoru NewsGuard nekoná v dobrej viere. „Cielene sa zameriavajú na ničenie dôveryhodnosti webových stránok, ktoré sa im nepáčia,“ povedal Watts, spolupracovník The Heartland Institute, pre Epoch Times.

Začiatkom tohto roka pracovník NewsGuard Zack Fishman kontaktoval Wattsa v súvislosti s niekoľkými článkami. V jednom z nich sa spomínalo, že zatknutie klimatickej aktivistky Grety Thunbergovej bolo „zinscenované“. Fishman oponoval tým, že išlo o skutočné zatknutie. Watts však vysvetlil, že mal na mysli spôsob, akým bola Thunbergová zatknutá. Na videozázname, ktorý koloval po internete, bolo vidieť, ako policajti, ktorí ju zatkli, pózovali na fotografiách, keď ju držali v náručí, zatiaľ čo ona sa usmievala a smiala, kým ju odviedli.

 „Ide o nezhodu s hodnotiteľom,“ povedal Watts. „Používajú takéto hry na dôveryhodnosť,“ dodal Rotter.

„Povedia niečo ako: Našli sme túto štúdiu, ktorá je v rozpore s tým, čo táto osoba povedala, a preto sa mýlite.“

Ale aj keby to, čo Fishman našiel, boli skutočné chyby, zdalo sa to príliš málo na to, aby to spochybnilo dôveryhodnosť celého blogu, čo NewsGuard urobil.

Newsguard prideľuje hodnotenia dôveryhodnosti spravodajským webom a iným tvorcom obsahu (Petr Šváb/ The Epoch Times)

Fishman Wattsa upozornil na tri alebo štyri články s tvrdeniami, ktoré mohol vyvrátiť. Na webe však boli zverejnené desiatky tisíc článkov. Samotný NewsGuard však naznačil, že jeho hodnotenie by nemalo byť reflexiou fakticity malého počtu špecifických častí obsahu.

 „Naše hodnotenia neznamenajú, že web so zlým hodnotením nikdy nenapíše korektný článok alebo že web so silným hodnotením nikdy nenapíše zlý článok,“ povedal  Matt Skibinski, generálny riaditeľ NewsGuard pre Breitbart.

NewsGuard tvrdí, že sa zameriava na novinárske kritériá – keď upozorní na chyby, sú opravené?

Watts však opravu chýb neodmietol. Domnieval sa, že na začiatku nešlo o chyby, ale skôr o otázky legitímneho nesúhlasu a názoru. „Títo ľudia sú ako roboti. Je veľmi ťažké s nimi diskutovať,“ povedal Rotter.

Ochranca establishmentu

Podľa Mikea Benza, bývalého šéfa digitálneho oddelenia na americkom ministerstve zahraničných vecí a súčasnného vedúceho Nadácie pre slobodu online, je NewsGuard súčasťou širšieho odvetvia cenzúry, ktoré vzniklo za posledných približne šesť rokov. Poznamenal, že hráči v tomto odvetví nie sú primárne stranícki, ale skôr proestablishmentoví. Pravicovo orientované médiá môžu od NewsGuard získať vysoké skóre – pokiaľ sa riadia naratívmi establishmentu v konkrétnych otázkach.

Prezident Donald Trump skladá prísahu počas svojej inaugurácie na Kapitole vo Washingtone 20. januára 2017 (Drew Angerer/Getty Images)

Benz povedal, že establishment obviňuje online médiá vrátane sociálnych sietí z toho, že občania volia „nesprávnych“ ľudí k moci.

 „Od štyridsiatych rokov minulého storočia až doteraz existovala dvojstranná koncepcia zahraničnej politiky,“ povedal. „Existuje táto jednostranná os, ktorá sa rozpadá v dôsledku nárastu slobodného a neobmedzeného spravodajstva na internete, ktoré sa stalo takým populárnym, že strážcovia národnej bezpečnosti v podobe proštátnych médií, ako sú The New York Times, The Washington Post, a hlavných médií, ako sú CBS, ABC, NBC, už nie sú rozhodujúcimi silami vo voľbách na celom svete, najmä v Spojených štátoch a v celej EÚ.“

„NewsGuard v podstate vyrástol z tejto polievky roku 2017, keď sa štát národnej bezpečnosti a rôzni oportunisti na oboch stranách politického spektra, najmä neokonzervatívne krídlo Republikánskej strany a v podstate celá Demokratická strana s výnimkou protivojnovej ľavice, spojili s rôznymi časťami štátu národnej bezpečnosti vrátane Pentagonu, ministerstva zahraničných vecí a spravodajských služieb a v podstate vypracovali plán na ukončenie popularity a dostupnosti alternatívnych správ na internete.“

John Tillman dospel k podobnému záveru. „V skutočnosti sa snažia kontrolovať informačný flow, pretože sa im nepáči demokratizácia informácií,“ povedal.

Poradný výbor NewsGuard je plný proštátnych osobností. Jej najvýznamnejším členom je generál Michael Hayden, bývalý šéf CIA a NSA – „najvyšší predátor štátu národnej bezpečnosti“, ako sa vyjadril Benz.

Mike Benz, výkonný riaditeľ Nadácie pre slobodu internetu a bývalý úradník ministerstva zahraničných vecí (Jack Wang/The Epoch Times)

Hayden na svojom účte na Twitteri prejavuje zjavné, až prehnané pohŕdanie prezidentom Trumpom a jeho stúpencami. V jednom zo svojich tweetov  prirovnal Trumpových priaznivcov k teroristickej skupine Taliban. V ďalšom prirovnal Trumpových priaznivcov k nacistom. V ďalšom vyzval na zosadenie významných republikánskych zákonodarcov vrátane senátora Teda Cruza, poslanca Matta Gaetza a poslankyne Marjorie Taylor-Greenovej (Republikánni – Georgia).

Medzi ďalších poradcov NewsGuard patria Anders Fogh Rasmussen, bývalý generálny tajomník NATO, Arne Duncan, bývalý minister školstva za Obamovej vlády, Don Baer, bývalý hovorca Clintonovho Bieleho domu, a Tom Ridge, prvý šéf ministerstva vnútornej bezpečnosti za prezidenta Georgea W. Busha.

Predminulý rok spoločnosť NewsGuard propagovalo Svetové ekonomické fórum. Jeho pôsobnosť presahuje hranice USA a zahŕňa Kanadu, Austráliu, Európu a čoraz viac ďalších častí sveta, pričom jeho cieľom je zjavne globálne, všadeprítomné pokrytie.

Jej hodnotenie využívajú aj iné časti cenzúrneho priemyslu, napríklad výskumníci a analytici vrátane tých, ktorých financuje vláda USA a ktorí vyvíjajú nástroje na odhaľovanie a spochybňovanie nepopulárnych názorov na internete.

Spoločnosť NewsGuard sa vo svojej bielej knihe z roku 2022 zaoberá nebezpečenstvom dezinformácií a uvádza, že „výskumníci využívajúci údaje o spoľahlivosti zdrojov spoločnosti NewsGuard zistili, že počas nemeckých spolkových volieb v roku 2021 protištátne siete šírili obsah z veľkého počtu webov s červeným hodnotením spoločnosti NewsGuard, pričom išlo najmä o obsah zameraný proti vakcínam, lockdownom a ochrane klímy“.

Spoločnosť NewsGuard začala svoju činnosť v marci 2018 a zamestnáva približne 100 ľudí (Samira Bouaou/The Epoch Times)

Tlak zhora

Spoločnosť NewsGuard založili v marci 2018 Steven Brill, bývalý zakladateľ a šéf viacerých mediálnych organizácií vrátane The American Lawyer či Court TV, a Gordon Crovitz, bývalý výkonný riaditeľ spoločnosti Dow Jones a bývalý vydavateľ The Wall Street Journal.

Spoločnosť prezentuje svoj produkt ako prostriedok, ktorý má používateľom poskytnúť viac moci. „Cieľom nie je zneprístupniť akýkoľvek spravodajský obsah, čo by bolo v rozpore so zásadami slobody prejavu, ale skôr umožniť čitateľom získať ďalšie informácie o zdroji a spoľahlivosti tohto obsahu, keď ho konzumujú a / alebo zdieľajú,“ uvádza sa v tlačovej správe z roku 2018, v ktorej sa oznamuje partnerstvo spoločnosti Microsoft s NewsGuard.

Spoločnosť NewsGuard spolupracovala so spoločnosťou Microsoft pred uvedením svojho produktu na trh (Samira Bouaou/The Epoch Times)

Spoločnosť svoje hodnotenie často označuje za „nutričnú značku“ –  verejnosti poskytuje len užitočné údaje. Zdá sa však, že model opt-in, pri ktorom zákazníci musia platiť za predplatné a stiahnutie aplikácie alebo rozšírenia internetového prehliadača, narazil na múr popularity.

Jej rozšírenie pre prehliadač Chrome má podľa Chrome Web Store menej ako 40 000 používateľov a jej aplikácia pre iOS má menej ako trojhviezdičkové hodnotenie z menej ako 80 recenzií. Približne polovicu recenzií tvoria jednohviezdičkové hodnotenia od ľudí, ktorí sa sťažujú na funkčnosť a neobjektívnosť aplikácie.

Napriek tomu má NewsGuard podľa svojej webovej stránky približne 100 zamestnancov a neustále prijíma nových. Jej „analytici“ dostávajú podľa portálu Glassdoor plat 70 000 až 80 000 dolárov ročne.

Na základe týchto finančných údajov sa zdá, že predplatné jednotlivých používateľov pokrýva len časť prevádzkových nákladov spoločnosti.

Crovitz v článku z roku 2021 priznal, že hoci si ľudia môžu NewsGuard predplatiť sami, ale „častejšie k nemu pristupujú prostredníctvom spoločností a iných subjektov, ktoré si licencujú hodnotenia a značky a poskytujú ich ľuďom vo svojich sieťach“.

Zdá sa, že taký je aj jej obchodný model; spoločnosť má väčší záujem o firemných a vládnych klientov ako o verejnosť. Podľa všetkého sa jej to darí. NewsGuard dosiahol profitabilitu v roku 2021 „vďaka licenčným zmluvám s inzerentmi a inými firmami, ktoré využívajú jeho hodnotenie,“ uviedla CNN Business.

Spoločnosť nadviazala spoluprácu so spoločnosťou Microsoft v auguste 2018 – ešte pred uvedením produktu na trh. Nie je jasné, aká je hodnota dohody. Microsoft sprístupnil doplnok NewsGuard bezplatne všetkým používateľom svojho webového prehliadača Edge. Mobilná verzia prehliadača dokonca obsahovala funkciu hodnotenia v predvolenom nastavení, hoci jej zapnutie bolo ponechané na používateľoch. Zdá sa, že mobilná verzia bola zrušená niekedy v roku 2021.

Okrem toho spoločnosť Microsoft sponzoruje aj licencovanie služby NewsGuard pre knižnice.

„Podarilo sa nám dostať náš nástroj na hodnotenie spoľahlivosti správ do viac ako 800 verejných knižníc, kde 7 miliónov návštevníkov verejných knižníc používa službu NewsGuard, keď chodia do knižnice. A používajú nás už desiatky verejných škôl a univerzít a nezávislých škôl,“ uviedol Brill v tlačovej správe z januára 2022.

V tlačovej správe bolo oznámené partnerstvo NewsGuard s Americkou federáciou učiteľov (AFT), druhým najväčším učiteľským zväzom v USA, ktorý udelil licenciu na predplatné NewsGuard všetkým svojim 1,7 milióna členom.

AFT je významnou politickou lobby pre rôzne progresívne ciele a hlavným zdrojom financovania kampaní Demokratickej strany.

V roku 2021 získala NewsGuard od Pentagonu zmluvu na projekt s názvom Dezinformačné odtlačky v hodnote takmer 750 000 USD.

Podľa informácií na profile bývalého projektového manažéra NewsGuard na sieti LinkedIn sa NewsGuard uchádzal aj o financovanie zo strany agentúry DARPA, ktorá je súčasťou Pentagonu pre investície do vojenských technológií. Nie je jasné, či sa financovanie uskutočnilo.

Bývalý predseda Snemovne reprezentantov Kevin McCarthy (Republikáni- Kalifornia) v apríli povedal, že zákonodarcovia vyšetria  NewsGuard vrátane jej financovania Pentagonom (By Touch Of Light – Own work, CC BY-SA 4.0 )

Okrem toho spoločnosť pri svojom spustení získala 6 miliónov dolárov od približne 20 investorov, uviedla FinSMEs.

Podľa jej webovej stránky je jej hlavným investorom Eyk van Otterloo, spoluzakladateľ investičného fondu s hodnotou 1,3 miliardy dolárov a bývalý majiteľ Chemonics International, rozvojovej poradenskej spoločnosti, ktorá takmer všetky svoje príjmy získala z grantov a zákaziek o zahraničnej pomoci USA – od roku 2008 v hodnote viac ako 14 miliárd dolárov.

Podľa USA Spending.gov vzrástla vládna podpora pre Chemonics z približne 400 miliónov dolárov v roku 2015 na viac ako 900 miliónov dolárov v roku 2016, 1,6 miliardy dolárov v roku 2017 a vyše 2,2 miliardy dolárov v roku 2022.

Chemonics zamestnáva konzultantov, ktorí cestujú po svete a vytvárajú rozvojové programy pre „rozmanitosť, rovnosť a inklúziu“, boj proti zmene klímy, riadenie „udržateľného rozvoja“ a „posilňovanie systémov demokratickej správy vecí verejných s cieľom zabezpečiť zodpovednosť, rovnosť a inklúziu“.

Populistické politické hnutia bežne navrhujú zníženie alebo dokonca zrušenie zahraničnej pomoci, čo by ju vzhľadom na historické zdroje príjmov spoločnosti Chemonics pravdepodobne zničilo.

Van Otterloo zostal členom jej správnej rady až do roku 2019. Nie je jasné, koľko Van Otterloo investoval do  NewsGuard.

„Politické vydieranie“

Najväčším firemným investorom NewsGuard je Publicis Groupe, tretia najväčšia reklamná agentúra na svete. Zdá sa, že účasť Publicisu je kľúčom k modus operandi NewsGuard. Steve King, technický riaditeľ spoločnosti Publicis, je členom správnej rady NewsGuard.

Medzi klientov Publicisu patria gigantické korporácie ako Disney, Verizon, Bank of America a Pfizer. Okrem toho veľká časť maloobchodu využíva jej produkty na správu reklamy.

NewsGuard uzavrel partnerstvá alebo licenčné zmluvy aj s ďalšími poprednými svetovými reklamnými domami vrátane Omnicom Group a Interpublic Group (konkrétne s jej digitálnou odnožou IPG Mediabrands).

Tým, že sa NewsGuard zapojil do reklamného priemyslu, získal pozíciu na riadenie výdavkov na reklamu – hlavný zdroj príjmov pre mediálny priemysel.

Korporácie si bežne najímajú reklamné agentúry na umiestňovanie reklamy. NewsGuard zasa používa svoj systém hodnotenia, aby agentúram určila, ktoré médiá sú „bezpečné“ a ktoré „nebezpečné“ pre reklamu.

Tento pákový efekt má veľký vplyv na menšie, nezávislé redakcie, ktoré sú často závislé od „programovej“ alebo automatizovanej reklamy. Obstarávajú si reklamný priestor na platformách, ktoré ho predávajú vo veľkom. Reklamné agentúry alebo jednotliví inzerenti si potom na základe údajov o sledovanosti vyberajú, ktorý reklamný priestor kúpia. Tento proces je zvyčajne automatizovaný. A keď reklamné agentúry vložia doprostred výberového procesu filtre NewsGuard, malé, nezávislé redakcie znevýhodnené hodnoteniami NewsGuard svoj priestor nepredajú.

Na druhej strane veľké korporátne médiá môžu byť voči zlému hodnoteniu NewsGuard prakticky imúnne, aj keď ho dostanú. Samy sú pre reklamné agentúry mimoriadne cennými klientmi a môžu s nimi priamo rokovať.

Napríklad pre MSNBC kleslo minulý rok skóre Newsguard na 52 bodov (k 25. júlu bolo 57 bodov). Tým sa táto káblová sieť vlastnená spoločnosťou Comcast dostala do kategórie „dezinformácie“. Nič však nenasvedčuje tomu, že by bola zaradená na čiernu listinu inzerentov. Jej príjmy z reklamy v roku 2022 klesli o viac ako 8 %, ale zdá sa, že to skôr súvisí s 21 % poklesom sledovanosti.

Korporátne médiá, ako napríklad MSNBC, môžu byť voči zlému hodnoteniu NewsGuard prakticky imúnne. Aj keď ich dostanú, nič nenasvedčuje tomu, že sa dostanú na čiernu listinu inzerentov (Shaun Heasley/ Getty Images)

Podľa správy New York Times z januára 2019 Brill a Crovitz naznačili, že NewsGuard nezakladali s myšlienkou spolupráce s inzerentmi. „Pre nich je to celý problém falošných správ, ktoré sú otázkou ,bezpečnosti značky´,“ povedal Brill novinám. „Tento termín som vôbec nepočul, kým sme sa nezačali zaoberať investormi.“

Spoločnosť NewsGuard však agresívne propagovala svoj produkt inzerentom BrandGuard, pričom zašla až tak ďaleko, že vydáva správy očierňujúce „špičkové značky“ za to, že inzerujú na údajných „dezinformačných weboch“.

Služby ako NewsGuard medzitým propaguje Európska komisia, výkonný orgán Európskej únie, prostredníctvom svojho Kódexu dezinformačnej praxe, dobrovoľného súboru usmernení pre inzerentov a technologické platformy, ktorého cieľom je obmedziť „dezinformácie“ na internete. Minulý rok bol kódex aktualizovaný o pravidlá pre spoločnosti „zapojené do umiestňovania reklamy“, aby sa „zaviazali eliminovať šírenie dezinformácií“ zlepšením „zásad a systémov, ktoré určujú oprávnenosť obsahu na speňaženie, kontroly speňaženia a umiestňovania reklamy a údajov na podávanie správ o presnosti a účinnosti kontrol a služieb súvisiacich s umiestňovaním reklamy“.

O týždeň neskôr Globálna aliancia za zodpovedné médiá (GARM), iniciatíva obrovskej priemyselnej skupiny Svetovej federácie inzerentov, pridala „dezinformácie“ na zoznam škodlivého obsahu, ktorý by sa nemal propagovať.

Krátko nato spoločnosť NewsGuard vydala správu propagujúcu BrandGuard ako najvhodnejší spôsob zaistenia súladu s pravidlami Európskej komisie a GARM a ponúkla spoločnostiam niekoľko mesiacov bezplatných konzultácií na zabezpečenie súladu.

 „Tieto nové normy sú len začiatkom,“ uviedol Brill v tlačovej správe. „Keďže sa tvorcovia politík naďalej dozvedajú o rozsahu a vplyve online speňažovania dezinformácií, prijatie ďalších predpisov na túto tému je takmer nevyhnutné.“

Úlohou NewsGuard je zabezpečiť, aby inzerenti vyradili médiá, ktoré sa im nepáčia, a „prezrádzajú tak skutočnú hru“, povedal John Tillman.

„Keby im išlo o transparentnosť, jednoducho by urobili hodnotenie, zverejnili ho a nechali verejnosť, aby sa sama rozhodla, či sa jej páči alebo nie. Ale to im nestačí.“

 „Chcú ľudí demonetizovať. A to hovorí o tom, že majú ešte nejakú inú agendu okrem posudzovania správ podľa svojich vlastných štandardov.“

Snahy NewsGuard o ochranu inzerentov vyvolali prinajmenšom negatívnu pozornosť vlády. V marci Matt Gaetz vyzval na vyšetrenie spoločnosti. Bývalý predseda Snemovne reprezentantov Kevin McCarthy v apríli pre Breitbart uviedol, že zákonodarcovia budú spoločnosť vyšetrovať vrátane jej financovania Pentagonom.

Bývalý predseda Snemovne reprezentantov Kevin McCarthy v apríli povedal, že NewsGuard financujú liberálne skupiny, ktoré sa snažia diskreditovať konzervatívne informácie (Madalina Vasiliu/The Epoch Times)

 „Je to liberálna organizácia financovaná liberálnymi skupinami, ktoré sa snažia zdiskreditovať konzervatívne informácie,“ povedal. „Jediná vec, v ktorú pevne verím, je sloboda tlače. Máte právo prinášať správy a ľudia majú právo rozhodnúť sa tak alebo onak. Nemôžeme im však dovoliť, aby pokračovali v tom, čo robia, a uvidíte, že počas vypočúvania si na to posvietime.“

Na štátnej úrovni poslal floridský finančný riaditeľ Jimmy Patronis NewsGuardu list, v ktorom pohrozil, že „využije všetku silu“ svojho úradu, „aby si na túto organizáciu posvietil“.

 „Obávam sa, že sa objaví skupina tretej strany, ktorá povie: ,Začneme vás hodnotiť´a bude klásť požiadavky na spôsob prezentácie obsahu. Vnímam to ako útok na floridské podniky,“ povedal pre Epoch Times.

Označil to za „politickú lúpež“. „Hovoria: ,Musíte sa správať viac ako The New York Times alebo NPR, a ak to neurobíte, dostanete zlé hodnotenie a vaša reklama vyschne,“ povedal a neskôr dodal, že spoločnosť sa „doslova snaží niekoho zdiskreditovať prostredníctvom bodovacieho systému, aby ho finančne poškodila“.

Na druhej strane sa domnieva, že vydávanie dokonalých hodnotení starším médiám vytvára falošnú dôveryhodnosť. „Úprimne povedané, myslím si, že výsledky mainstreamových médií nie sú dobré,“ povedal Patronis a poukázal na niekoľko prípadov, keď médiá podľa kritikov sústavne dezinformovali verejnosť o dôležitých otázkach vrátane faktov o pandémii Covid-19 a objavení notebooku Huntera Bidena pred voľbami v roku 2020.

 „Myslím si, že sa pri získavaní najdôležitejších spravodajských informácií nemôžete spoliehať na New York Times alebo NPR,“ povedal.

Ak sa nebudete správať ako New York Times, dostanete nízke skóre NewsGuard a potom vám vyschne reklama, povedal finančný riaditeľ na Floride Jimmy Patronis (Samira Bouaou/Epoch Times)

Patronis má podozrenie, že NewsGuard slúži na zvýšenie príjmov z reklamy pre tieto staršie médiá. „Je to spôsob, ako pripútať podniky k určitým médiám, ktoré pravdepodobne strácajú sledovanosť alebo sa im prestalo dariť,“ povedal.

Overovatelia faktov

NewsGuard tvrdí, že jeho recenzie vykonávajú „vyškolení novinári“. Zdá sa však, že mnohé recenzie napísali stážisti bez profesionálneho novinárskeho vzdelania. Typickú recenziu zrejme napísal mladý absolvent žurnalistiky s obmedzenými pracovnými skúsenosťami. V niektorých z nich sa spomínajú len predchádzajúce zamestnania, v ktorých sa recenzenti venovali témam životného štýlu, ako je jedlo a umenie.

Napríklad Zack Fishman získal magisterský titul v odbore žurnalistika na Northwestern University v roku 2020 a potom strávil približne rok v malom newyorskom mediálnom startupe s názvom Fastinform, než nastúpil do spoločnosti NewsGuard. Odvtedy sa posunul na pozíciu „senior analytika“.

NewsGuard má približne dvanásť „senior analytikov“ a približne 20 „prispievajúcich analytikov“ na čiastočný úväzok. Ich úlohou je vypracovať až dve mediálne recenzie denne. Tisíce takýchto článkov sú potom postúpené jednému z približne 15 redaktorov na ďalšie preskúmanie a údajne sa na ne pozerajú aj Brill a Crovitz.

Vzhľadom na to, že NewsGuard tvrdí, že neustále hodnotí viac ako 8 000 producentov obsahu, nie je jasné, ako by takéto recenzie mohli verne posúdiť kvalitu celých mediálnych organizácií vrátane presnosti ich spravodajstva o zložitých a kontroverzných témach.

Pokiaľ ide o politické názory senior členov, tí sa prikláňajú k progresívnym názorom. Online stopa typického pracovníka ukazuje angažovanosť v progresívnych otázkach, od klimatických zmien a sociálnej spravodlivosti až po preferované zámená v životopisoch na sociálnych sieťach. Zdá sa, že niektorí využili svoje pôsobenie v NewsGuard ako odrazový mostík k zamestnaniu v progresívnych a proestablishmentových médiách vrátane NPR, The Atlantic, HuffPost a CNN.

 „Vedela som, že to nie je môj konečný cieľ, ale bolo to niečo, čo mi pomôže dostať sa do New Yorku,“ povedala Cambria Rothová pre Nevada Today o svojej práci „overovateľky faktov“ v NewsGuard.

„Vedela som, že sa chcem venovať publiku, a nakoniec som chcela nájsť úlohu, ktorá by sa na to viac zameriavala.“

Počas šiestich mesiacov v NewsGuard v roku 2019 „vytvorila redakčný proces kontroly faktov“, ako uvádza na svojom profile na LinkedIn.

V roku 2020 získala prácu v HuffPost ako redaktorka, kde sa zamerala na vyhľadávanie tém pre články na sociálnych sieťach. Príležitostne píše aj články, vrátane nedávneho článku s názvom „Taylor Swift sa stretáva s údajným rasistom – a teraz využíva černošku, aby ju kryla“.

Spoločnosť NewsGuard založili v marci 2018 Steven Brill (vľavo), bývalý zakladateľ a šéf viacerých mediálnych organizácií, a Gordon Crovitz (vpravo), bývalý manažer spoločnosti Dow Jones a bývalý vydavateľ denníka The Wall Street Journal (D Dipasupil/Getty Images for TIME, Stephen Chernin/Getty Images)

Zakladatelia

Steven Brill a Gordon Crovitz strávili v spravodajskom biznise desaťročia a vzhľadom na ich predchádzajúce vyhlásenia a snahy možno ich pôsobenie v NewsGuard považovať za ironické.

Crovitz strávil väčšinu svojej kariéry v spoločnosti Dow Jones & Co, ktorá vydáva The Wall Street Journal a niekoľko ďalších publikácií. V roku 1998 sa stal viceprezidentom a v roku 2006 bol vymenovaný za vydavateľa denníka. Odišiel však nasledujúci rok, keď spoločnosť prevzala News Corp. patriaca Rupertovi Murdochovi.

Murdochovo prevzatie spoločnosti bolo kontroverzné. Niektorí zamestnanci odišli z novín z obáv, že nový majiteľ bude ovplyvňovať redakčnú líniu novín. Tieto obavy sa zdajú byť rovnako aktuálne aj dnes. Washington Post teraz vlastní Jeff Bezos z Amazonu, CNN vlastní Warner Bros Discovery, NBC vlastní Comcast a NPR čiastočne financuje vláda USA.

Dnešný NewsGuard sa však ani nepokúša spochybniť vlastnícky status starších médií. Upozorňuje len na štátne vlastníctvo alebo financovanie zahraničných médií, ako je Russia Today alebo médiá kontrolované Čínskou komunistickou stranou.

Brill pritom dobre vie, aké ťažké je založiť mediálnu spoločnosť od nuly. V 70. a 80. rokoch minulého storočia založil časopis The American Lawyer a televíziu Court TV. Z oboch spoločností odišiel v roku 1997 po tom, ako sa mu nepodarilo presvedčiť Time Warner, aby kúpil podiel v týchto spoločnostiach.

V roku 1998 založil organizáciu na monitorovanie médií s názvom Brill’s Content. Jej zameranie sa v tom čase zdalo byť úplne odlišné od zamerania NewsGuard. V tom čase sa obával práve korporátnych médií a upozorňoval, že korporácie, ktoré vlastnia médiá, môžu ovplyvňovať ich spravodajstvo.

Pochválil nástup online médií ako hráčov, ktorí dokážu obísť starších správcov. „Najlepšou vecou nielen na webe, ale aj na pokroku v technológii tlače, vďaka ktorému je lacnejšie navrhovať dobré veci, je, že bariéry vstupu alternatívnych médií už nie sú také, ako bývali,“ povedal vtedy pre Mother Jones.

Varoval tiež pred vplyvom vlády na médiá. „Jediná vec, ktorá je horšia ako nedostatok zodpovednosti, je slúženie tlače vláde,“ povedal. Brill’s Content však po troch rokoch ukončil svoju činnosť.

Kancelária NewsGuard v New Yorku 26. júla 2023 (Samira Bouaou/ The Epoch Times)

Dnes NewsGuard udeľuje perfektné skóre korporátnym médiám, ale trestá nezávislé médiá za to, že sa dostatočne neprikláňajú k oficiálnemu naratívu.

V roku 2009 založil Brill spolu s Crovitzom podnik, ktorý mal novinám pomôcť zaviesť platobné brány. V roku 2011 tento podnik predali za približne 35 miliónov dolárov.

Brill odvtedy napísal niekoľko kníh, naposledy v roku 2018  „Ľudia a sily, ktoré stoja za päťdesiatročným pádom Ameriky, a tí, ktorí bojujú za jeho zvrátenie.“  V knihe podrobne opisuje litánie amerických neduhov, od zle udržiavanej infraštruktúry po vysoké účty za zdravotnú starostlivosť, a vinu z veľkej časti pripisuje právnikom a bankárom, pričom vládu stavia do úlohy obete, ktorá bola oklamaná a kooptovaná.

Azda najväčšiu literárnu slávu mu priniesla kniha z roku 2005 „America’s Bitter Pill (Horká tableta Ameriky): Peniaze, politika, zákulisné dohody a boj za nápravu nášho zlomeného systému zdravotnej starostlivosti“.

Kniha vrhá svetlo na pochybné praktiky v zdravotníctve a farmaceutickom priemysle. Je ironické, že dnešný NewsGuard neúnavne prenasleduje kritikov Big Pharma, ktorí poukazujú na nedostatky vakcín Covid-19.

Brill teraz sedí v jej správnej rade spolu s vedúcim pracovníkom Publicisu, tej istej spoločnosti, ktorú žaluje štát Massachusetts za to, že pomáhala spoločnosti Purdue Pharma zvyšovať predaj opioidných liekov (známych z epidémie predávkovania, ktorá zabila viac ako pol milióna Američanov). Publicis zinkasoval od Purdue viac ako 50 miliónov dolárov predtým, ako bol farmaceutický gigant v roku 2019 zažalovaný pre bankrot.

Zdá sa, že Brill má teraz iné starosti. V rozhovore  pre CNBC krátko pred prezidentskými voľbami v roku 2020 sa podelil o svoj skúsený novinársky pohľad na správu o notebooku Huntera Bidena.

„Môj osobný názor je, že je veľmi pravdepodobné, že tento príbeh je podvod, možno dokonca podvod spáchaný opäť Rusmi,“ povedal.

Potom kritizoval sociálne médiá za to, že správu zablokovali, a tvrdil, že na to nemajú dostatočné odborné znalosti. Namiesto toho navrhol, aby platformy sociálnych médií spolupracovali so spoločnosťou NewsGuard – nech jeho spoločnosť triedi, čo je pravda a čo nie.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj