Pondelok 16. júna, 2025
Hlasovacia schránka v miestnosti na hlasovanie v referende na Základnej škole s materskou školou Andreja Kubinu v Trnave (Foto TASR/ Lukáš Grinaj)

V Trnave sa v sobotu koná miestne referendum o parkovacej politike

V Trnave sa v sobotu koná historicky prvé miestne referendum, v ktorom obyvatelia mesta môžu vyjadriť svoj názor na parkovaciu politiku radnice. Až do 22. hodiny je otvorených 25 hlasovacích miestností; všetky boli voličom sprístupnené načas a bez problémov, uviedla zapisovateľka mestskej volebnej komisie a prednostka mestského úradu Katarína Koncošová.

Referendum vyhlásilo mestské zastupiteľstvo (MZ) na decembrovej schôdzi na základe výsledkov podpisovej akcie. Iniciatíva Dajme stop parkovaciemu teroru v nej vyzbierala 16.715 platných podpisov občanov mesta. Na referendovom lístku je päť otázok o zrušení aktuálnej parkovacej politiky, regulácii parkovania s podmienkou vybudovania záchytných parkovísk s minimálnym počtom 1380 miest a s podmienkou zriadenia kyvadlovej autobusovej dopravy k nim. Taktiež o regulácii parkovania iba v zónach, kde je dostatočný počet parkovacích miest a zabezpečení rovnakých podmienok rezidentov v každej zóne.

Po skončení hlasovania a sčítaní hlasov mestská referendová komisia cez podateľňu mestského úradu podá sumárnu zápisnicu mestskému zastupiteľstvu, informovala hovorkyňa Trnavy Veronika Majtánová. „Následne bude zápisnica zverejnená na webstránke mesta a informácie budú obvyklým spôsobom poskytnuté médiám a verejnosti,“ uviedla.

Primátor do troch dní od doručenia zápisnice zvolá mimoriadne zasadnutie MZ, na ktorom budú vyhlásené výsledky. Referendum bude platné pri účasti viac ako polovice z 53.310 oprávnených voličov a zároveň ak viac ako polovica zo zúčastnených bude hlasovať za požiadavky iniciatívy.

„Ani platné referendum nemá žiadne právne účinky smerujúce k jeho otázkam,“ upozornila hovorkyňa. Ak by totiž, ako uviedla, prišlo k zrušeniu všeobecne záväzného nariadenia o parkovaní, na území mesta by neplatila žiadna regulácia. „To znamená, že by sa všade parkovalo bezplatne a bez pravidiel,“ uviedla. Tiež by to znamenalo výpadok príjmov z parkovného a samospráva by musela vyčleniť milióny eur na budovanie záchytných parkovísk a posilnenie autobusovej dopravy ešte pred tým, ako by vôbec zaviedla novú reguláciu statickej dopravy.

Bolo pre vás toto čítanie prínosné? Povedzte nám svoj názor alebo nechajte kontakt pre ďalšiu diskusiu.

Prečítajte si aj