Streda 20. augusta, 2025
(Uprostred) Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD)(Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR)

Vláda schválila viacero predpisov z balíčka školských zákonov

Vláda schválila viacero predpisov z balíčka školských zákonov, ktorý zahŕňal zákon o odborných a pedagogických zamestnancoch, zákon o odbornom vzdelávaní a príprave, zákon o podpore práce s mládežou a tiež školský zákon. Rovnako v ňom bol návrh vysokoškolského zákona, zákona o financovaní škôl a školských zariadení a návrh zákona o školskej správe.

Novely zákonov o odborných a pedagogických zamestnancoch, o odbornom vzdelávaní a príprave a o podpore práce s mládežou vláda schválila, rovnako ako vysokoškolský zákon. Rokovanie ale bolo prerušené pri novele školského zákona, zákone o financovaní škôl a školských zariadení a tiež v prípade zákona o školskej správe.

Novela zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch má za cieľ najmä zohľadniť potreby aplikačnej praxe v oblastiach, ktoré sa týkajú výkonu pracovnej činnosti pedagogických a odborných zamestnancov. Ide napríklad o spresnenie podmienok preukazovania bezúhonnosti pre prácu s deťmi a mládežou a skončenia pracovného pomeru v prípade nesplnenia podmienky bezúhonnosti.

Novela zákona o zamestnancoch zavádza novú kategóriu pedagogický zamestnanec – kandidát

Návrh tiež zavádza novú kategóriu, a to „pedagogický zamestnanec – kandidát“, ale aj nové podkategórie kategórie učiteľ, konkrétne učiteľ všeobecného vzdelávania v strednej škole a učiteľ odborného vzdelávania a prípravy v strednej škole. Okrem iného tiež ustanovuje podmienky pre vytvorenie a používanie katalógu programov vzdelávania pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov či upravuje okruh poskytovateľov aktualizačného vzdelávania, inovačného vzdelávania, kvalifikačného vzdelávania a atestačných organizácií.

Vládny kabinet schválil aj novelu zákona o podpore práce s mládežou. Návrh reflektuje na aktuálne potreby v oblasti práce s mládežou, neformálneho vzdelávania v danej oblasti, taktiež odráža potrebu reflektovať na zmeny vyplývajúce zo zákona o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

„Návrhom zákona sa upravujú ustanovenia, ktoré sa týkajú najmä definície mládežníckej organizácie, debyrokratizácie niektorých postupov pri preukazovaní bezúhonnosti alebo pri podávaní žiadostí o poskytnutie dotácie, zadefinovania úloh mládežníckeho parlamentu a možností jeho zriadenia alebo redefinície činností garanta a lektorov akreditovaných vzdelávacích programov neformálneho vzdelávania vrátane zavedenia minimálnych hodín praxe pre uznanie ich odbornej spôsobilosti s cieľom zvýšiť kvalitu akreditovaných vzdelávacích programov neformálneho vzdelávania,“ píše sa v schválenom materiáli.

V novele zákona o odbornom vzdelávaní a príprave je nová možnosť praxe na stavbách

Novelizácia sa dotkne aj zákona o odbornom vzdelávaní a príprave, návrh reaguje na potreby aplikačnej praxe v oblasti zavedenia agentúrneho systému duálneho vzdelávania. „Popri tom sa zavádza aj možnosť vykonávať praktické vyučovanie na inom mieste ako doposiaľ, napríklad na stavbe, ktorej zhotoviteľom je zamestnávateľ, aby mohli žiaci flexibilnejšie realizovať praktické vyučovanie najmä v odvetviach s vyššou mierou rôznych pracovísk. Ide o celkové spružnenie systému odborného vzdelávania a prípravy na Slovensku v súlade s odporúčaniami Európskej komisie a OECD,“ približuje schválený materiál.

Zároveň sa zavádza aj nový inštitút Centier excelentnosti odborného vzdelávania a prípravy. Ide o centrá inovácií vo vybraných segmentoch hospodárstva, kde sa inovácie z oblasti priemyslu a služieb budú preklápať do vzdelávania a spolupráce medzi zamestnávateľmi, školami a zriaďovateľmi. Návrh reaguje aj na potreby aplikačnej praxe v súvislosti s nástupom umelej inteligencie a digitálnych technológií a zavádza nové formy praktického vyučovania.

Okrem toho návrh mení stredné priemyselné školy z typu strednej odbornej školy na samostatný druh. Úprava tiež čaká spoluprácu medzi strednou odbornou školou alebo strednou priemyselnou školou a vysokými školami, kde budú môcť stredoškoláci pod dohľadom vysokoškolského učiteľa vykonávať prax.

Vláda schválila aj návrh vysokoškolského zákona, pôvodný zákon podľa schváleného materiálu nezodpovedal súčasným legislatívnym štandardom. „Navrhovaná právna úprava vychádza z osvedčených a funkčných základov doterajšej právnej úpravy vysokého školstva, pričom zároveň reaguje na potrebu prijatia moderného právneho predpisu, ktorý by zodpovedal potrebám aplikačnej praxe a trhu práce. Nový zákon je primárne zameraný na otázky štúdia, v rozsahu kompetenčných otázok a rozhodovacích procesov vnútri vysokých škôl v podstatnej miere zachováva aktuálny právny stav,“ uvádza materiál.

Cieľom je zjednodušenie a sprehľadnenie právnej úpravy aj zníženie administratívnej záťaže vysokých škôl aj študentov. Návrh sa usiluje eliminovať ustanovenia, ktoré sú z hľadiska efektívneho fungovania vysokých škôl a realizácie štúdia nadbytočné, neprehľadné či príliš podrobné.

Na vysokých školách bude možné ukončenie školy formou záverečnej stáže alebo písaním záverečnej práce

„Návrh zákona poskytuje väčšiu mieru slobody vysokým školám i študentom pri zachovaní základného rámca pravidiel. Dôraz sa kladie na zvýšenie úrovne vedomostí, zručností a kompetencií absolventov a ich lepšiu pripravenosť na trh práce, a to najmä prostredníctvom praktického vyučovania a posilnenia spolupráce s odborníkmi z praxe,“ uvádza sa v návrhu. Zavádza napríklad flexibilné štúdium, vďaka ktorému budú môcť študenti kombinovať rôzne formy vzdelávania, zohľadňovaných pri uznávaní kreditov, taktiež si budú môcť vybrať medzi absolvovaním záverečnej stáže alebo písaním záverečnej práce. Formy záverečnej práce budú po novom určovať vysoké školy.

Návrh tiež vytvára podmienky pre poskytovanie krátkych študijných programov. Pre doktorandov sa zavádzajú povinné doktorandské školy zamerané na akademické, pedagogické a vedeckovýskumné kompetencie, taktiež sa podporuje zodpovedné a transparentné využívanie umelej inteligencie ako nástroja vo vzdelávaní a tvorivej činnosti, no študenti budú povinne uvádzať jej použitie. Nový zákon posilňuje ochranu akademickej pôdy, ukotvuje možnosť vylúčiť študenta v prípade ohrozenia života, zdravia, bezpečnosti a iných závažných porušení disciplinárneho poriadku a podporuje aj združovanie študentov a zohľadňovanie aktívnej činnosti študentov napríklad pri prideľovaní internátov alebo kreditov.

Vysoké školy budú poskytovať poradenské služby pre študentov a zamestnancov, zavádza sa systém ako mentoring a tútorstvo

„Vysoké školy budú povinné poskytovať poradenské a podporné služby pre študentov a zamestnancov, pričom sa zavádza systém mentoringu a tútorstva („buddy systém“) na uľahčenie integrácie nových študentov do vysokoškolského prostredia,“ uvádza materiál. Taktiež prináša návrhy na zvýšenie atraktivity profesie vysokoškolského učiteľa, ide napríklad o uzatvorenie zmluvy po deviatich rokoch na funkčnom mieste vysokoškolského učiteľa až do dosiahnutia 70 rokov veku a či úpravu takzvaného sabatikalu.

Predložená bola aj novelizácia školského zákona, ktorej cieľom je komplexná reforma špeciálnych výchovných zariadení či postupné znižovanie veku pre povinné predprimárne vzdelávanie. Zaviesť mala aj nový druhu strednej školy, a to strednej priemyselnej školy, namiesto doterajšieho typu strednej odbornej školy. Zmeny navrhovala aj v prípade hodnotenia žiakov či individuálneho vzdelávania, rokovanie vlády ale bolo v tomto bode prerušené. Rovnako dopadol aj návrh zákona o financovaní škôl a školských zariadení, ktorý rezort školstva predložil na rokovanie vlády.

Jeho cieľom je najmä komplexná právna úprava financovania škôl a školských zariadení, medzi najvýznamnejšie zmeny, ktoré obsahuje, patrí úprava postavenia cirkevných a súkromných materských a základných škôl a úsilie vyrovnať podmienky financovania medzi verejnými školami a školami neštátnych zriaďovateľov. Posledným predloženým materiálom z balíčka školských zákonov bol návrh zákona o školskej správe.

„Cieľom návrhu je najmä zjednotenie pravidiel a povinností pre školy a školské zariadenia bez ohľadu na zriaďovateľa a sprehľadnenie systému,“ uvádza sa v materiáli. Vláda rokovanie aj v tomto bode prerušila.

Bolo pre vás toto čítanie prínosné? Povedzte nám svoj názor alebo nechajte kontakt pre ďalšiu diskusiu.

Prečítajte si aj