
Finančné podvody sú čoraz častejšie a prefíkanejšie, no každý piaty Slovák používa rovnaké heslá
Z roka na rok narastá počet podvodných praktík s cieľom vylákať od ľudí citlivé údaje týkajúce sa ich bankového účtu a okradnúť ich. Takmer polovica Slovákov sa v reprezentatívnom prieskume pre spoločnosť Home Credit, ktorý robila agentúra Ipsos, vyjadrila, že takýchto pokusov je výrazne viac ako pred rokom. Ďalšia takmer štvrtina hovorí, že ich je trochu viac a 15 % to vníma medziročne rovnako. Len šiesti zo sto respondentov si myslia, že podvodov je menej.
Až osem z desiatich Slovákov hovorí, že podľa nich sú podvody premyslenejšie a sofistikovanejšie ako v minulosti, z toho pre 50 % je to tento rozdiel až výrazný.
„Šestnásť percent opýtaných sa za uplynulých dvanásť mesiacov stretlo s pokusom o podvod viac ako desaťkrát, ďalších štrnásť percent viac ako päťkrát, viac ako trikrát ďalšia skoro pätina ľudí a podobný počet bol s rovnými troma pokusmi o finančný podvod, čo sú naozaj vysoké čísla. Tri a viac podvodných pokusov teda zaznamenali až siedmi z desiatich opýtaných,“ hodnotí výsledky prieskumu analytik Home Creditu Jaroslav Ondrušek.
Pri pohľade na to, akým spôsobom sa snažili podvodníci vylákať od ľudí dôverné informácie, tak najviac takýchto pokusov bolo prostredníctvom e-mailov, čo deklarovalo až 45 % ľudí. Nasledovali SMS s podielom 33 %, sociálne siete 30 %, telefonáty 29 % a kombináciu viacerých spôsobov uviedlo 14 % respondentov.
Prieskum ukázal, že drvivá väčšina Slovákov sa nenechala nachytať. „Väčšina ľudí, a to až dve tretiny, takéto praktiky ignorovala a neposkytli žiadne citlivé údaje. Ďalšia veľká skupina, 44 %, zablokovala dané telefónne číslo, e-mail či profil. Banku kontaktovalo 13 %, no a podviesť sa nechali štyria zo stovky Slovákov,“ približuje Jaroslav Ondrušek.
Ako radí ombudsman klientov spoločnosti Home Credit Miroslav Zborovský, najdôležitejšie je čo najrýchlejšie konať. V prípade finančných záležitostí treba podľa jeho slov okamžite kontaktovať danú finančnú inštitúciu a bezpodmienečne sa potom riadiť poskytnutými pokynmi.
„V týchto prípadoch je rýchlosť skutočne kľúčová, pretože v mnohých prípadoch ovplyvňuje samotnú výšku škody spôsobenú podvodníkom,“ hovorí Zborovský.
V prípade, keď už sa stal niekto obeťou podvodu, môže podať aj trestné oznámenie. „Základným aspektom obrany je každopádne ostražitosť. Pri nákupoch netreba podliehať klamlivým, na prvý pohľad extra výhodným ponukám či súťažiam, nekonať emotívne, ale vždy s rozvahou,“ radí Zborovský.
Dôležitým aspektom v ochrane pred podvodmi vo svete online financií je aj správne využívanie hesiel do internetového a mobilného bankovníctva. „Dôležité je si zvoliť bezpečné heslo a PIN, pre každý účet ich mať určite odlišné a po čase je potrebné ich aj obmieňať,“ dodáva Zborovský.
Podľa vyjadrení respondentov v prieskume majú tri štvrtiny ľudí ku každému jednému účtu, či už na sociálnych sieťach alebo v online bankovníctve, iné heslo. Na druhej strane je tu 20 % takých, ktorí používajú rovnaké heslá aj pre viaceré účty. Aspoň raz ročne si mení heslo v internetovom či mobilnom bankovníctve 28 % opýtaných, rovnaný počet ľudí ho má stále rovnaké a nemení si ho vôbec, štyria z desiatich si ho menia podľa potreby.
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK
Páčil sa vám tento článok? Napíšte nám svoj názor a prípadne zanechajte kontakt, ak chcete odpoveď.