Štvrtok 3. júla, 2025
Škandinávsky výrobca batériových článkov pre elektrické vozidlá Northvolt AB je materskou spoločnosťou Northvoltu Dwa v Poľsku (Foto: JONAS WESTLING/TT NEWS AGENCY/AFP prostredníctvom Getty Images)
,

Americký startup Lyten prevezme poľskú továreň Northvolt. Chce konkurovať Číne výrobou lítiovo-sírových batérií

Startup Lyten zo Silicon Valley prevezme spoločnosť Northvolt Dwa v Poľsku, aby rozšíril svoju technológiu lítiovo-sírových batérií do Európy, kde kontinent hľadá alternatívy k dodávateľským reťazcom kontrolovaným Čínou.

Škandinávsky výrobca batériových článkov pre elektrické vozidlá (EV) Northvolt AB, materská spoločnosť Northvoltu Dwa, v marci podal návrh na vyhlásenie konkurzu: ide o jeden z najväčších konkurzov v histórii švédskych podnikov.

1. júna Lyten uviedol, že akvizícia Northvoltu urýchli expanziu jeho lítiovo-sírových batérií do Európy a poskytne mu výrobnú kapacitu.

Podľa výročnej správy Northvoltu AB za rok 2023 môže tento závod vyrábať systémy na ukladanie energie v rozsahu, aký bol v Európe doteraz neznámy. Európa je v oblasti batérií, od materiálov až po výrobu, závislá hlavne od Číny. Za posledné tri desaťročia si Peking udržal kontrolu nad výrobou a spracovaním všetkých komponentov batériových článkov, súčasných lítiovo-iónových batérií, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou modernej spoločnosti.

Americká spoločnosť Lyten, ktorá vyvíja lítiovo-sírovú technológiu, má batériu, ktorá podľa jej tvrdení eliminuje potrebu kritických minerálov zo zahraničia, ako je nikel a kobalt, ktoré dominujú v čínskych dodávateľských reťazcoch.

„Plánujeme okamžite obnoviť prevádzku v Poľsku a dodávať existujúce a nové objednávky zákazníkom,“ uviedol vo vyhlásení Dan Cook, generálny riaditeľ a spoluzakladateľ spoločnosti Lyten. Európska únia sa pokúsila zbaviť sa svojej závislosti od Číny a vkladala veľké nádeje do výrobcu batérií Northvolt, ktorý jej mal ukázať cestu vpred.

Spoločnosť Northvolt, ktorú založili bývalí manažéri spoločnosti Tesla, si stanovila za cieľ, že sa stane európskou gigafabrikou na výrobu lítiovo-iónových článkov vo veľkom meradle a že do roku 2030 obsadí 25 % európskeho trhu s batériami.

Lítiovo-iónové batérie, ktoré sa používajú v širokej škále elektronických zariadení, od smartfónov po notebooky, sú zároveň dominantným zdrojom energie pre elektrické vozidlá v dôsledku svojej vysokej energetickej hustoty, nízkej hmotnosti a možnosti dobíjania.

Kapitálovo náročný proces ich montáže sa však v Európe ukázal ako príliš zložitý. 12. marca spoločnosť Northvolt AB oznámila, že po „vyčerpávajúcom úsilí preskúmať všetky dostupné prostriedky na zabezpečenie životaschopnej finančnej a prevádzkovej budúcnosti“ podala vo Švédsku návrh na vyhlásenie konkurzu.

Toto rozhodnutie nasledovalo po podaní návrhu na konkurz podľa 11. kapitoly americkou dcérskou spoločnosťou Northvolt v Kalifornii v auguste 2024, ktorá ako dôvod uviedla rastúce straty a pretrvávajúce problémy s výrobou.

V rámci európskej zelenej dohody nesmú od roku 2035 nové automobily na trhu emitovať oxid uhličitý, čím sa v rámci úsilia o elektrifikáciu dopravy a splnenie klimatických cieľov stane nezákonným predaj nových vozidiel poháňaných fosílnymi palivami.

Európska aliancia pre batérie, ktorú v roku 2017 založila Európska komisia, má politický cieľ zabezpečiť, aby európski výrobcovia do roku 2030 pokrývali 90 % ročnej potreby batérií v EÚ.

Keith Norman, riaditeľ pre udržateľnosť v spoločnosti Lyten, už skôr uviedol pre The Epoch Times, že suroviny pre lítiovo-sírové batérie je možné získavať a vyrábať lokálne v Severnej Amerike alebo Európe. Uviedol tiež, že Lyten získal časť majetku spoločnosti Northvolt v Kalifornii, hneď ako Northvolt podal návrh na konkurz podľa kapitoly 11.

Povedal, že hoci startupy ako ten jeho nemôžu konkurovať Číne v oblasti lítiových batérií, môžu si vytvoriť vlastné pravidlá hry tým, že vyvinú úplne nové druhy technológií. „[Spojené štáty a Európa] nezvíťazia a nevytvoria si pozíciu globálneho hráča v oblasti batérií tým, že sa budú snažiť napodobniť to, čo Čína urobila s lítiovo-iónovými batériami,“ povedal.

Výkonný riaditeľ Responsible Battery Coalition Steve Christensen už skôr v rozhovore pre The Epoch Times spomenul, že hoci je batériový priemysel náročný, širší problém súvisí skôr s tým, čo robí Peking, „aby obmedzil prístup k materiálom, ako s tým, že niektorá spoločnosť alebo skupina spoločností môže zlyhať“.

EÚ by odporučil, aby všetky materiály pre všetky batérie označila za kritické, „pretože batérie sú kriticky dôležité“. „Považujeme to za otázku národnej bezpečnosti,“ povedal. Dodal, že Peking obmedzil vývoz materiálov na výrobu batérií na Západ, pretože nechce, aby ich vyrábali iné krajiny; namiesto toho chce predávať hotové výrobky.

Článok bol preložený z americkej edície Epoch Times

Páčil sa vám tento článok? Napíšte nám svoj názor a prípadne zanechajte kontakt, ak chcete odpoveď.

Prečítajte si aj