Piatok 27. júna, 2025
Pri nehode vlaku s autobusom pri Nových Zámkoch zomrelo presne pred rokom sedem osôb a ďalších päť sa zranilo. (Foto: FB / Hasičský a záchranný zbor)

Od tragédie pri Nových Zámkoch uplynul rok, trate by mali byť bezpečnejšie, tvrdí ŽSR

Dnes uplynul rok od tragickej nehody vlaku a autobusu v medzistaničnom úseku Nové Zámky – Dvory nad Žitavou. Na železničnom priecestí sa zrazil medzinárodný vlak dopravcu Železničná spoločnosť Slovensko s linkovým autobusom IVECO Crossway dopravcu Arriva. Následky tejto nešťastnej udalosti boli mimoriadne tragické. O život prišlo sedem cestujúcich z autobusu, ďalších päť osôb utrpelo ťažké zranenia. Medzi nimi boli aj vodič autobusu, rušňovodič a traja cestujúci vo vlaku.

Železnice Slovenskej republiky uvádzajú, že tragickej nehode predchádzalo nepriaznivé počasie, ktoré zapríčinilo rozsiahle výpadky elektrického napájania a poškodenie viacerých technických zariadení železničnej infraštruktúry vrátane zabezpečovacích a oznamovacích systémov, ktoré dohliadajú na bezpečný pohyb vlakov. Vyšetrovanie nehody prebehlo v troch samostatných líniách.

Prvú viedli Železnice Slovenskej republiky ako prevádzkovateľ dopravy a manažér infraštruktúry v spolupráci so Železničnou spoločnosťou Slovensko ako dopravcom. Druhú líniu vyšetrovalo Ministerstvo dopravy ako vyšetrovací orgán podľa ustanovení zákona o dráhach a tretie vyšetrovanie zabezpečujú orgány činné v trestnom konaní. Železnice Slovenskej republiky v spolupráci s dopravcom určili ako hlavnú príčinu nehody skutočnosť, že výpravca povolil jazdu vlaku cez železničné priecestie po ukončení opravných prác bez toho, aby zabezpečil opätovné uvedenie priecestného zabezpečovacieho zariadenia do činnosti. Zároveň neinformoval rušňovodiča o vypnutí niektorých jeho častí a nenariadil mu opatrnú jazdu pri prejazde cez priecestie.

Počas zisťovania príčin sa identifikovali ďalšie nedostatky pri organizácii zabezpečovania odstraňovania porúch spôsobených búrkou. K obdobným záverom dospel aj vyšetrovací orgán ministerstva dopravy. V súčasnosti nie sú známe závery vyšetrovania, ktoré vykonáva orgán činný v trestnom konaní, ani informácia, či bolo toto vyšetrovanie už ukončené.

ŽSR tvrdia, že po ukončení zisťovania príčin nehody prijali okamžité opatrenia s cieľom predísť opakovaniu podobnej udalosti a voči zodpovednej osobe za vznik nehody sa uplatnili postupy v súlade s platnou legislatívou, a na zvýšenie bezpečnosti a minimalizáciu rizika opakovania podobných situácií sa zrealizovali viaceré opatrenia. Všetci zamestnanci, ktorí sa podieľajú na riadení železničnej dopravy alebo sa starajú o opravy a údržbu zariadení železničnej infraštruktúry, boli na povinnom školení informovaní o príčinách vzniku nehody, ako aj o jej nedostatkoch, ktoré odhalilo vyšetrovanie.

Na celom Slovensku sa zaviedlo povinné používanie tzv. varovných štítkov v papierovej alebo elektronickej podobe. Tieto štítky slúžia na to, aby výpravcu včas upozornili, že zabezpečovacie zariadenie (napr. na železničnom priecestí) na plánovanej trase je vypnuté alebo v poruche. Upozornenie sa zobrazuje buď pri stavaní vlakovej cesty, alebo počas elektronickej komunikácie so susednou stanicou. V takomto prípade musí výpravca prijať presne stanovené bezpečnostné opatrenia, ktoré zabránia ohrozeniu prevádzky.

Bol vypracovaný návrh na úpravu technických noriem týkajúcich sa zabezpečovacích zariadení na železničných priecestiach. Súčasťou návrhu je aj zavedenie nového označenia stavu. Takýto stav sa využíva, napríklad, počas údržbových prác, aby na železničných priecestiach nebola dlhodobo spustená výstraha, t. j. aby nesvietili červené striedavo prerušovane svietiace svetlá a neboli zatvorené závory, čo by mohlo spôsobiť vážne dopravné komplikácie či kolaps cestnej dopravy. Návrh bol odoslaný na Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR, ktorý zabezpečuje zmeny v príslušných technických normách.

Po schválení navrhovaných zmien v technických normách sa aj naďalej budú pri výstavbe a modernizácii železníc používať výhradne také zabezpečovacie zariadenia, ktoré budú spĺňať všetky nové, prísnejšie požiadavky. „Táto situácia nás zaväzuje urobiť všetko pre to, aby sa podobná tragédia už nikdy nezopakovala,“ uvádzajú Železnice Slovenskej republiky s tým, že ich veľmi mrzí vznik takejto tragickej udalosti, ktorá ovplyvnila životy mnohých rodín.

Viac ako 99,5 percenta nehôd na železničných priecestiach za posledných päť rokov zapríčinili nezodpovední vodiči cestných motorových vozidiel. Ročne takto vznikne približne 50 zrážok. „Napriek tejto hrozivej štatistike a neustálym upozorneniam správcu infraštruktúry šoféri robia tie isté chyby stále dookola. Železnica sa však učí zo svojich chýb a ako živý organizmus reaguje a vylepšuje svoje postupy, aby sme predišli ďalším tragédiám,“ povedala hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.

Páčil sa vám tento článok? Napíšte nám svoj názor a prípadne zanechajte kontakt, ak chcete odpoveď.

Prečítajte si aj