Piatok 6. decembra, 2024
Od 1. júla 2024 vstupuje do platnosti nová smernica Európskej únie o obaloch (MKFI/ Verejná doména)

Klasickým viečkam už odzvonilo. Teraz už len tie „napevno“

Od 1. júla 2024 nadobudla účinnosť nová smernica Európskej únie o obaloch. Vyžaduje, aby výrobcovia nápojov uvádzali na trh jednorazové plastové obaly len s uzávermi „napevno“. Kovových uzáverov alebo viečok s plastovým tesnením sa to netýka.

Únia prijala túto smernicu ešte v roku 2019 s cieľom znížiť množstvo plastového odpadu v prírode a zvýšiť recykláciu všetkých plastových komponentov nápojových obalov.

„Nové typy neoddeliteľných uzáverov postupne zavádzame na vybrané výrobky v Českej republike a na Slovensku od jari tohto roka. Snažili sme sa vybrať také riešenia, ktoré čo najmenej narušia spotrebiteľský komfort, ale i výrobný proces vo všetkých našich výrobných závodoch,“ vysvetľuje na stránkach Kofola Markéta Ryšková, projektová manažérka spoločnosti Kofola.

Prinesú viečka „napevno“ skutočne zníženie plastového odpadu?

Podľa Asociácie výrobcov nealkoholických nápojov (AVNN) na Slovensku sa „pevné uzávery“ neukázali ako práve najvhodnejšie riešenie. „Pevné viečka budú mať v skutočnosti environmentálne a ekonomické vedľajšie účinky,“ uviedla Lucia Morvai, výkonná riaditeľka AVNN.

Podľa štúdie Unesda vypracovanej spoločnosťou PwC by zavedenie povinných uzáverov na plastových nápojových fľašiach (článok 6 smernice o jednorazových plastoch) mohlo priniesť o 50 000 až 200 000 ton plastov viac. A tým i vytvoriť dodatočný ekvivalent CO2 ve výške 58 – 381 miliónov kg. Ekonomické náklady výrobcov nápojov sa zvýšia najmenej o 2,7 miliardy EUR.

„Táto správa však posilňuje naše obavy z návrhu Európskej komisie týkajúceho sa článku 6. Vzhľadom na to, že predtým nebolo vykonané žiadne posúdenie vplyvu pevných uzáverov, správa spoločnosti PwC tiež identifikovala nezamýšľané a významné environmentálne a hospodárske náklady spojené so zvýšeným používaním plastov a emisiami. Hrozí, že toto opatrenie odvráti pozornosť od najnaliehavejšieho problému – zlepšenia systémov zberu,“ uvádza sa v štúdii.

Zákazníci si zvykajú

Prvé reakcie zákazníkov boli skôr negatívne. Podľa Michala Dytterta, riaditeľa pre podnikové záležitosti a udržateľnosť spoločnosti Coca-Cola, si však ich zákazníci na zmenu zvykli.

„Po pár týždňoch sa to ustálilo, zvykli si a teraz to považujú za bežnú súčasť našej výroby,“ prehlásil riaditeľ pre ČT24.

Ako bude fungovať recyklácia

Podľa odborníka by spoločná recyklácia vrchnákov vyrobených prevažne z polypropylénu (PP) a fliaš z polyetyléntereftalátu (PET) nemala byť problémom.

„Výrobca, ktorý to spracováva, PET fľašu a vrchnák rozdrví na malé kúsky, a keďže každý z nich má inú mernú hmotnosť, inú váhu, dá sa to veľmi dobre oddeliť,“ povedal Arnike odborník na odpady Milan Havel.

Nápoje s klasickými viečkami sa môžu v obchodoch objavovať ešte v nasledujúcich mesiacoch, kým sa vypredajú skôr vyrobené zásoby.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj