
„Trochu ako počas korony.“ (Ako ovplyvnili protesty v Nemecku správanie ľudí v obchodoch)
V Berlíne včera protestovali a štrajkovali poľnohospodári, dopravcovia a vodiči nákladných vozidiel. Na mieste boli aj reportéri nemeckej edície Epoch Times.
„Politici by si mali opäť uvedomiť, čo znamená ohrozenie konkurencieschopnosti a existencie poľnohospodárov a stredných dopravných podnikov,“ vysvetľujú poľnohospodárske združenia a Federálna asociácia logistiky a likvidácie cestnej dopravy (BGL). Protest podporujú aj špeditéri, remeselníci, malé a stredné podniky a mnohí občania. Už ráno sa v Berlíne zhromaždilo „viac ako 5 000 vozidiel“, ako sú traktory a nákladné autá, uviedla v pondelok hovorkyňa nemeckej polície.
Poľnohospodári vydali petíciu s názvom „Žiadame zachovanie zľavy na poľnohospodársku naftu podľa § 57, Daňovú úľavu pre poľnohospodárske a lesné podniky a oslobodenie poľnohospodárov a lesníkov od dane z motorových vozidiel“. Táto petícia už k včerajšku presiahla 1,1 milióna podpisov.
Ako je to s dodávateľskými reťazcami?
V niektorých obchodoch sa objavili prázdne regály a niektoré spolkové krajiny zrušili nedeľný zákaz jazdy pre nákladné vozidlá.
Narušenie dopravy v dôsledku protestov poľnohospodárov a dopravcov sa od začiatku protestov – pondelka 8. Januára – je postupne menšie. Po celom Nemecku sa koná menej akcií a často len v menšom rozsahu. Po trojdňovom štrajku BGL bola podľa plánu obnovená aj železničná doprava. Na niektorých miestach však hrozia ďalšie protestné akcie zamestnancov maloobchodu v rámci aktuálneho kola kolektívneho vyjednávania.
Po tom, čo sa v niektorých supermarketoch objavili prázdne regály, však medzi značným počtom nakupujúcich vzrástli obavy z možných problémov so zásobovaním, najmä ak by protesty trvali dlhšie.
Odborníci neočakávajú, že by v dôsledku protestov došlo v krátkodobom horizonte k obmedzeniu dodávok
Pred prvým veľkým celoštátnym dňom protestov poľnohospodárov a dopravcov odborníci očakávali, že zásobovanie spotrebiteľov nebude takmer vôbec ovplyvnené. Maloobchodné sklady vraj budú zásobené mäsom, zeleninou a ovocím minimálne do konca mesiaca. Okrem toho by v prípade dlhšieho protestu boli najskôr postihnuté týždenné a farmárske trhy a veľkoobchody.
Ako informoval denník Berliner Zeitung, niektoré regály v hlavnom meste boli prázdne už začiatkom týždňa. Nie vždy to bolo spôsobené zrušením dodávok. Predavač v supermarkete v Berlinskej štvrti Charlottenburg informoval o hromadných nákupoch jednotlivých zákazníkov: „Mnohí sa boja, že nič nedostanú. Je to trochu ako počas koronavírusu.“
Na rozdiel od počiatočnej fázy pandémie koronavírusu však nie je najžiadanejší toaletný papier, ale čerstvé potraviny a konzervovaný tovar.
Veľké sympatie k protestom – aj keby boli regály prázdne?
Jens Pawlowski, šéf BGL však tiež hovorí o „napätej“ situácii v zásobovaní. Zásobovacie reťazce sú už teraz preťažené v dôsledku akútneho nedostatku vodičov nákladných vozidiel. Okrem toho sa teraz konajú protesty proti rozšíreniu mýta pre nákladné vozidlá a dvojitému zaťaženiu cenami CO₂. Pawlowski neočakáva v najbližších týždňoch žiadne zásadné zmeny.
Protesty farmárov a dopravcov podporuje jasná väčšina obyvateľstva. Či a ako by sa nálada zmenila, keby regály ostávali častejšie prázdne, nie je isté.
Pôvodný článok
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK
Povedzte nám svoj názor! Vaša spätná väzba nám pomáha prinášať témy, ktoré vás zaujímajú.