Štvrtok 7. augusta, 2025
Minister dopravy a infraštruktúry Matteo Salvini (v strede) na konci tlačovej konferencie, kde bolo oznámené schválenie štátom financovaného mosta cez Messinský prieliv, v Ríme 6. augusta 2025 (Andreas Solaro/ AFP via Getty Images)

Sicíliu s pevninou prepojí najdlhší visutý most na svete

Talianska vláda v stredu (6. 8.) schválila projekt na výstavbu najdlhšieho visutého mosta na svete, ktorý spojí ostrov Sicília s pevninskou časťou krajiny. Minister dopravy a infraštruktúry Matteo Salvini oznámil, že štátom financovaný most cez Messinský prieliv dostal po desaťročiach plánovania a kontroverzií zelenú od ministerského výboru.

„Bude to najdlhší most s jedným rozpätím na svete“ a podľa Salviniho sa stane „akcelerátorom rozvoja“ pre chudobné regióny Sicílie a Kalábrie. Most bude mať v strede dve železničné trate a po bokoch tri jazdné pruhy, pričom visuté rozpätie dosiahne rekordných 3,3 kilometra medzi dvoma 400-metrovými vežami.

Parametre a dopady výstavby mosta

Dokončenie je naplánované na rok 2032. Vláda tvrdí, že most bude na špičkovej úrovni inžinierstva a odolá silnému vetru aj zemetraseniam v seizmicky aktívnej oblasti. Salvini, ktorý je aj podpredsedom vlády, sľubuje, že projekt prinesie desaťtisíce pracovných miest a podporí ekonomický rast.

Projekt však vyvolal protesty miestnych obyvateľov pre environmentálne dopady a vysoké náklady, pričom kritici tvrdia, že peniaze by sa dali využiť efektívnejšie. Skeptici tiež upozorňujú na dlhú históriu verejných projektov v Taliansku, ktoré boli síce ohlásené a financované, no nikdy nedokončené.

História vzniku projektu

Prvé plány na most vznikli pred viac ako 50 rokmi. Konzorcium Eurolink vedené talianskou skupinou Webuild získalo zákazku už v roku 2006, no projekt bol po dlhovej kríze eurozóny zrušený. Teraz je konzorcium opäť hlavným dodávateľom.

Rím má tentoraz ďalší motív pokračovať. Náklady na most klasifikuje ako obranné výdavky. Taliansko sa spolu s ďalšími spojencami Organizácie Severoatlantickej zmluvy (NATO) zaviazalo zvýšiť obranné výdavky na päť percent HDP, pričom 1,5 percenta možno použiť na „obranné“ oblasti ako kyberbezpečnosť či infraštruktúra. Vláda dúfa, že most cez Messinský prieliv bude spĺňať tieto kritériá, predovšetkým preto, že na Sicílii sa nachádza základňa NATO.

Bolo pre vás toto čítanie prínosné? Povedzte nám svoj názor alebo nechajte kontakt pre ďalšiu diskusiu.

Prečítajte si aj