Streda 23. júla, 2025
V roku 2016 sa letisko v Osle stalo prvým medzinárodným letiskom, ktoré ponúka udržateľné letecké palivo ako súčasť palivovej zmesi (Avinor Oslo lufthavn/ CC BY 3.0)

Podľa asociácie leteckých dopravcov by EÚ mala prehodnotiť zelené ciele pre letectvo, chýba dostatok udržateľného paliva

Európska únia by mala prehodnotiť svoje klimatické ciele pre letecký sektor vzhľadom na nedostatok produkcie obnoviteľných palív. Tvrdí to šéf Medzinárodnej asociácie leteckých dopravcov (IATA) Willie Walsh.

EÚ požaduje, aby letecké spoločnosti postupne zvyšovali podiel tzv. udržateľného leteckého paliva (SAF) v zmesi, no aerolinky tvrdia, že SAF je nedostupné a príliš drahé.

„Kritizoval som ciele EÚ, pretože si nemyslím, že budú splnené,“ povedal Walsh novinárom v Singapure. „Ťažko si dokážem predstaviť, že bude dostatok SAF na splnenie krátkodobých cieľov.“ Podľa pravidiel EÚ musia aerolinky od tohto roka používať aspoň 2 % SAF, do roku 2030 sa má podiel zvýšiť na 6 % a do roku 2050 má prudko stúpnuť až na 70 %.

Štúdia Airlines for Europe odhaduje, že produkcia SAF bude v roku 2030 o 30 % nižšia, než je potrebné na splnenie cieľov. Walsh preto vyzval EÚ, aby ciele prehodnotila a nastavila ich podľa reálnych možností výroby. „Stanovovať ciele bez toho, aby sme videli produkciu udržateľného paliva, nedáva žiadny zmysel,“ dodal.

Niektoré európske aerolinky nakupujú SAF mimo EÚ, aby splnili požiadavky, čo podľa Walsha tiež nie je efektívne vzhľadom na uhlíkovú stopu z prepravy paliva. Letecký sektor je jedným z najťažšie dekarbonizovateľných odvetví, pričom SAF je kľúčom k splneniu emisných cieľov.

Páčil sa vám tento článok? Napíšte nám svoj názor a prípadne zanechajte kontakt, ak chcete odpoveď.

Prečítajte si aj