
Európske kozmické a letecké európske skupiny chcú konkurovať systému Starlink Elona Muska
Tri popredné európske letecké a kozmické skupiny vo štvrtok (23. 10.) oznámili plán zlúčenia svojich satelitných operácií s cieľom vytvoriť silnú firmu. Tá by mala konkurovať najmä internetovému systému Starlink Elona Muska.
Fúzia, ktorej finančné detaily neboli zverejnené, prichádza v čase, keď spoločnosti Starlink a Projekt Kuiper spoločnosti Amazon sa predbiehajú v nasadení satelitných sietí, ktoré by ponúkli širokopásmový prístup na internet v rozsiahlych regiónoch sveta, kde chýba spoľahlivé pripojenie.
Airbus, Thales a Leonardo
Spoločnosti Airbus, Thales a taliansky Leonardo uviedli, že ich cieľom je posilniť strategickú autonómiu Európy vo vesmíre, čo je dôležitý sektor, ktorý je základom kritickej infraštruktúry a služieb súvisiacich s telekomunikáciami, globálnou navigáciou, pozorovaním Zeme, vedou, prieskumom a národnou bezpečnosťou.
Nezahŕňalo by to vesmírne nosné rakety, ako sú rakety Ariane od spoločnosti Airbus, ktoré na rozdiel od nosných rakiet Falcon od spoločnosti SpaceX od Muska nie sú opakovane použiteľné. Mnohé lety Falconu niesli viac ako 8 000 satelitov, ktoré v súčasnosti tvoria Starlink.
IRIS2 – nová európska internetová satelitná konštelácia
V reakcii na to Európska únia plánuje vytvoriť vlastnú internetovú satelitnú konšteláciu s názvom IRIS2, ktorá by mala byť spustená v roku 2030. „Hoci by mal mať iba 300 satelitov, IRIS2 by sa viac zamerala na bezpečnú komunikáciu,“ povedal tento mesiac v rozhovore pre AFP riaditeľ Európskej vesmírnej agentúry Josef Aschbacher. „Európa to absolútne naliehavo potrebuje,“ dodal.
Spoločnosť Thales vo štvrtok (23. 10.) uviedla, že počiatočná inžinierska zmluva s prevádzkovateľmi satelitov pre IRIS2 v hodnote 100 miliónov eur jej umožní zastaviť plánované znižovanie počtu pracovných miest vo vesmírnych operáciách.
Predpokladané ročné príjmy – 6,5 miliardy eur
Ročné príjmy novej európskej satelitnej skupiny sa na základe súčasných operácií odhadovali na 6,5 miliardy eur a jej objem nevybavených objednávok by predstavoval viac ako tri roky predpokladaných tržieb. Jej sídlo bude v Toulouse v južnom Francúzsku, kde už každá spoločnosť má rozsiahle výrobné a výskumné a vývojové zariadenia.
Ak regulačné orgány schvália nový projekt s názvom Bromo, mal by byť uvedený do prevádzky v roku 2027, pričom Airbus by vlastnil 35-percentný podiel, zatiaľ čo Thales a Leonardo by mali po 32,5 percenta.
Spoločnosti budujú, nasadzujú a servisujú celý rad telekomunikačných a navigačných satelitov, ktoré podporujú zavádzanie vysokorýchlostných sietí na celom svete. „Toto partnerstvo je v súlade s ambíciami európskych vlád posilniť svoje priemyselné a technologické aktíva a zabezpečiť autonómiu Európy v strategickej vesmírnej oblasti a jej mnohých aplikáciách,“ uviedli generálni riaditelia v spoločnom vyhlásení.
Francúzsky minister financií Roland Lescure, ktorý spolu s Nemeckom a Španielskom vlastní menšinové podiely v spoločnosti Airbus, označil dohodu za vynikajúcu správu. „Vytvorenie európskeho šampióna v oblasti satelitov zvýši investície do výskumu a inovácií v strategickom odvetví a posilní našu európsku suverenitu v oblasti intenzívnej globálnej konkurencie,“ uviedol minister vo vyhlásení.






Povedzte nám svoj názor! Vaša spätná väzba nám pomáha prinášať témy, ktoré vás zaujímajú.