
Drvivá väčšina čínskych výrobcov elektromobilov zrejme do roku 2030 zanikne (Komentár)
Podľa novej globálnej analýzy spoločnosti AlixPartners prežije z takmer 130 značiek iba 15.
Na čoraz preplnenejšom čínskom trhu s vozidlami s nulovými emisiami (ZEV) prežije do roku 2030 len hŕstka výrobcov. Uvádza to najnovšia výročná správa Global Automotive Outlook poradenskej spoločnosti AlixPartners. Podľa jej prognózy bude zo 129 dnes aktívnych značiek vozidiel s nulovými emisiami v Číne do konca dekády finančne životaschopných len približne 15.
Správa zároveň upozoňuje na niektoré kľúčové vlastnosti čínskeho „nového prevádzkového modelu“ pre výrobcov automobilov ZEV vrátane rýchlejšej realizácie na trhu, so 40 až 50 % nižšími investíciami a 30 % nákladovou výhodou. Tieto vlastnosti podľa správy umožnia čínskym výrobcom automobilov do roku 2030 kontrolovať takmer dve tretiny domáceho trhu a získať 10 % podielu na európskom trhu.
V správe sa však zdôrazňuje, že získanie podielu na trhu doma a v zahraničí nemusí väčšine čínskych výrobcov ZEV stačiť na to, aby boli finančne životaschopní a prežili intenzívnu konkurenciu. Priemysel v Číne označuje vozidlá ZEV ako „vozidlá novej energie“ (NEV) v súlade s čínskou národnou politikou.
„Čína je jedným z najkonkurenčnejších trhov NEV na svete, s intenzívnymi cenovými vojnami, rýchlymi inováciami a novými účastníkmi, ktorí neustále zvyšujú latku,“ uviedol Stephen Dyer, šéf automobilovej divízie AlixPartners v Ázii. „Toto prostredie je hnacím motorom pozoruhodného technologického pokroku a nákladovej efektívnosti. Mnohé spoločnosti sa však zároveň snažia dosiahnuť udržateľnú ziskovosť.“
Dotácie
Hlavnou príčinou extrémnej konkurencie na čínskom trhu ZEV môžu byť štátne dotácie pre domácich výrobcov. „Napriek pretrvávajúcej cenovej konkurencii čínske značky NEV využívajú nákladové výhody a necenové stimuly, ako sú dotácie na poistenie, zľavy v hotovosti a financovanie s nulovým úrokom, aby si udržali podiel na trhu a podporili dostupnosť pre spotrebiteľov,“ uviedla spoločnosť AlixPartners. Agresívna cenová politika však podľa analytikov bráni v dosahovaní dlhodobého zisku.
Situácia výrobcu NIO zo Šanghaja ilustruje, aké náročné je pre väčšinu firiem prežiť. Podľa údajov Gurufocus.com má NIO návratnosť investovaného kapitálu mínus 39,65 %, zatiaľ čo náklady na kapitál dosahujú 9,02 %. Tento rozdiel naznačuje stratu hodnoty pre akcionárov vrátane miestnych vlád, ktoré v podniku vlastnia priame alebo nepriame podiely. NIO sa tak už päť rokov pohybuje v červených číslach.
Finančné ukazovatele spoločnosti XPeng sú podobne slabé. Jej návratnosť investovaného kapitálu je mínus 14,41 %, zatiaľ čo náklady na kapitál predstavujú 12,76 %. Výsledkom sú roky negatívnych marží.
Exportné bariéry
Dyer očakáva, že deštruktívna sila konkurencie ešte zosilnie, pretože rast na domácom trhu sa spomaľuje a obchodné prekážky obmedzujú expanziu do zahraničia.
Podľa jeho názoru musia čínski výrobcovia vozidiel ZEV vybudovať silné značky, investovať do pokročilých technológií, ako je napríklad autonómne riadenie, a lokalizovať svoje prevádzky na kľúčových medzinárodných trhoch, aby v tomto novom konkurenčnom prostredí prežili. „Na svetovej scéne sa bude dariť len tým, ktorí sa dokážu rýchlo prispôsobiť, efektívne rozšíriť svoje pôsobenie a zvládnuť domáce aj globálne výzvy“ povedal Dyer.
Patrick Peterson, automobilový expert a vedúci tímu v softvérovej a dátovej spoločnosti GoodCar, uviedol, že prognózu správy na rok 2030 považuje za realistickú. „Čínsky trh s elektromobilmi je momentálne preplnený – súťaží viac než 100 značiek, pričom mnohé z nich sú malé a majú problém prežiť,“ povedal pre Epoch Times.
Peterson súhlasí s AlixPartners, že prežijú len „najsilnejší“ – zostane len niekoľko veľkých, kapitálovo silných značiek, ktoré dokážu inovovať, zabezpečiť výrobu a udržať ziskovosť. „Značky ako BYD a Tesla už na tejto úrovni fungujú,“ uviedol. „Ďalší ako XPeng či Li Auto sa ešte držia, ale aj oni sú vystvavení tlaku.“
Peterson však predpokladá, že proces konsolidácie bude prebiehať pomalšie, pretože miestne vlády naďalej podporujú regionálne značky – aj keď je to ekonomicky nerentabilné. „To môže celý proces spomaliť, ale nezastaví ho,“ povedal. „Trh dozrieva a s dozrievaním dochádza aj k prirodzenému úbytku slabších hráčov. Či ich zostane pätnásť alebo trochu viac, smerovanie je jasné: okno príležitostí pre menšie značky elektromobilov v Číne sa rýchlo zatvára.“
Článok bol preložený z americkej edície Epoch Times
Ako hodnotíte tento článok? Zanechajte nám spätnú väzbu.