Nedeľa 28. apríla, 2024
8. ročník kampane Do práci na bicykli (foto: Ministerstvo dopravy SR)
, ,

Do práce na bicykli 2024 – začína kampaň, ktorá vracia bicykle na cesty (Rozhovor)

Je jar, sneh zmizol a cyklisti sú opäť na cyklotrasách. Mnohí si začiatkom tohto obdobia na cestu do práce zvolia radšej bicykle a autá zostávajú zaparkované doma.

Cyklistika do práce nie je len akousi alternatívou, ale prináša aj zdravotné, finančné a environmentálne výhody. Každodenná cyklistika sa stáva efektívnym spôsobom dopravy, a zároveň aj zábavným a prospešným spôsobom, ako začať svoj pracovný deň. Každodenná cyklistika môže nielen zmeniť spôsob, akým vnímame dochádzanie do práce, ale tiež prispieť k zdravšiemu a šťastnejšiemu životu.

Michal Majer z koordinačného tímu kampane Do práce na bicykli (DPNB) 2024 nám v rozhovore predstavil túto kampaň a poskytol pohľad na motiváciu a ciele, ktoré viedli k vytvoreniu tejto iniciatívy. 

Máte nejaké špeciálne aktivity alebo iniciatívy zamerané na zapojenie škôl, podnikov alebo verejných inštitúcií do podpory cyklistickej dopravy?

Samozrejme, máme – špeciálnou aktivitou je práve naša kampaň Do práce na bicykli. Každá škola, podnik alebo verejná inštitúcia, ktorá od apríla do júna aktívne pristúpia k účasti v kampani a motivuje svojich zamestnancov zaregistrovať sa do nej, podporuje svojím dielom cyklistickú dopravu a jej rozvoj. Navyše, kolegovia z občianskeho združenia Cyklokoalícia organizujú spriatelenú kampaň Do školy na bicykli. 

Aký je hlavný cieľ kampane Do práce na bicykli a aké konkrétne kroky podnikáte na podporu rozvoja cyklistickej dopravy na Slovensku? 

Cieľom kampane je podpora rozvoja nemotorovej, predovšetkým cyklistickej dopravy v mestách a obciach. Vyzývame samosprávy, aby vytvárali kvalitné podmienky pre ekologické druhy dopravy v meste a motivujeme zamestnávateľov, aby budovali vo svojich sídlach vhodné podmienky pre zamestnancov, ktorí dochádzajú do práce na bicykli.

Motivujeme aj samotných obyvateľov, aby viac používali aktívne formy dopravy pri každodennom cestovaní do práce. V prípade záujmu samospráv alebo zamestnávateľov ich tiež vieme usmerniť a prípadne im vieme  sprostredkovať potrebné informácie a kontakty na kompetentné inštitúcie alebo osoby.

Ako sa vyvíjala účasť cyklistov v kampani v posledných rokoch? 

S výnimkou „covidových“ rokov má kampaň stále rastúci trend. Kým v jej začiatkoch sa účasť pohybovala na úrovni niekoľko tisíc účastníkov a pár desiatok samospráv, posledný rok počet zaregistrovaných súťažiacich dosiahol takmer 15 000 a súťažilo sa v 116 samosprávach.

Aké množstvo kilometrov bolo v kampani dosiahnuté v predchádzajúcich ročníkoch?

Vlani súťažiaci odbicyklovali takmer 1,9 milióna kilometrov, ku ktorým pridali aj vyše pol milióna kilometrov odjazdených verejnou osobnou dopravou a takmer 84-tisíc kilometrov odkráčaných pešo.

Ako by ste zhodnotili vývoj infraštruktúry pre cyklistov na Slovensku?

Všeobecne môžeme konštatovať, že v posledných rokoch samosprávy začali venovať cyklistickej infraštruktúre viac pozornosti. Je to však individuálne, záleží predovšetkým od dopravnej politiky mesta či obce a prístupu primátorov a starostov.

Aký prospech prináša cyklodoprava pre zdravie jednotlivcov a pre celú spoločnosť?

Cyklistická doprava prináša celý rad výhod pre jednotlivcov aj pre spoločnosť ako celok. Výrazne prispieva k zlepšeniu životného prostredia, keďže bicykle neprodukujú emisie, nespôsobujú hluk a nadmerné šírenie prachových častíc, ktoré majú negatívne dopady na zdravie.

Bicykel zároveň zaberá oproti autu menej verejného priestoru, čo značne zlepšuje kvalitu života v mestách. Okrem toho má bicyklovanie pozitívny vplyv na individuálny zdravotný stav – zlepšuje celkovú kondíciu. Ľudia, ktorí sa rozhodnú pre bicykel, môžu profitovať zo zníženia rizika respiračných ochorení, ochorení srdca, obezity a ďalších ochorení spôsobených nedostatkom pohybu.

Cyklistická doprava tiež prispieva k celkovému zlepšeniu mobility v mestách a znižuje dopravnú záťaž. Cyklisti sa môžu pohybovať slobodne a flexibilne, vyhýbať sa dopravným zápcham a prispievať tým k plynulosti dopravy. Navyše, využívanie bicyklov ako dopravného prostriedku môže prispieť k zníženiu nákladov na údržbu ciest a budovanie parkovísk, čo prináša ekonomické úspory pre samosprávy.

Celkovo vzaté, cyklistická doprava v kombinácii s ostatnými aktívnymi formami dopravy, predstavuje pre mestá a ich obyvateľov komplexný  prínos z pohľadu environmentálneho, priestorového, ale aj ekonomického.

Spolupracujete ako organizácia s mestskými a regionálnymi správami na zlepšení podmienok pre cyklistov?

Kampaň má rolu akéhosi prostredníka medzi samosprávami či zamestnávateľmi a odbornými kapacitami, ktoré sa cyklodoprave venujú. Mnoho samospráv má v podpore cyklodopravy veľké medzery a niekedy sami nevedia, na koho sa obrátiť s rôznymi požiadavkami a otázkami.

V tomto smere im vieme pomôcť a usmerniť ich, zorientovať ich v procesoch, prípadne im sprostredkovať kontakty na inštitúcie a kompetentných odborníkov. Vieme im tiež poskytnúť dáta o pohybe cyklistov po meste zozbierané počas kampane, ktoré vedia po kvalitnom spracovaní použiť pri plánovaní. Tým pádom nemusia trasovať cyklocestu len na základe pocitov a dojmov nejakého úradníka, ale na základe reálnych dát o pohybe cyklistov.

Máte nejaké inšpiratívne príbehy, ktoré ilustrujú pozitívny vplyv kampane „Do práce na bicykli“ na spoločnosť?

Kampaň prináša každý rok širokú paletu pozitívnych príbehov. Vlani to bolo otvorenie cyklotrasy, ktorá vznikla na základe dopytu účastníkov v našej kampani. Tým totiž chýbala bezpečná trasa na cestovanie do práce na bicykli.

Zamestnávateľovi sme sprostredkovali kontakt s príslušným  samosprávnym krajom a po vzájomnej dohode  zasponzoroval vznik projektovej dokumentácie. Dnes už cyklotrasa stojí a každý deň po nej jazdia cyklisti.

Vždy nás potešia príbehy o tom, ako niekto vďaka kampani začal pravidelne jazdiť do práce na bicykli, čo mu zlepšilo rôzne zdravotné problémy, prípadne niekto predal jedno z rodinných áut, lebo zistil, že ho vďaka častému dochádzaniu do práce na bicykli nepotrebuje. Potešia tiež správy z firiem, ktoré po skúsenostiach z kampane nainštalujú nové cyklostojany alebo vytvoria na pracovisku lepšie podmienky pre zamestnancov dochádzajúcich na bicykloch.

Aké sú vaše plány do budúcnosti v rámci rozvoja cyklistickej dopravy a kampane Do práce na bicykli?

Rozvoj cyklistickej dopravy je predovšetkým na štáte a samosprávach. My ako občianska iniciatíva vytvárame tlak zdola, aby kompetentní pochopili, že častejšie využívanie udržateľných foriem dopravy namiesto áut môže spoločnosti priniesť obrovské, ďalekosiahle benefity. 

Záujem zo strany obyvateľov je veľký, realizácia rôznych podporných programov a výstavba cyklistickej infraštruktúry však pokrivkáva. To už je však na ľuďoch, aby si vo voľbách zvolili svojich zástupcov tak, aby tieto ich požiadavky aj realizovali. 

Z našej strany sa budeme snažiť najmä o to, aby bolo o kampani počuť stále viac, aby sa jej zúčastňovalo čo najviac obyvateľov, lebo silná spoločenská požiadavka zdola je veľkou motiváciou aj pre kompetentných, aby sa pri rozhodovaní na štátnej, regionálnej alebo lokálnej úrovni dostávala cyklodoprava medzi priority. 

Kvalitná a bezpečná infraštruktúra pre využívanie bicykla na denné cesty po meste je základným predpokladom na to, aby obyvatelia menili svoje dopravné návyky a postupne nechávali autá doma, v ideálnom prípade v autosalóne. 

Kedy presne sa začne tohtoročná kampaň „Do práce na bicykli“? 

Kampaň sa tento rok začne 1. apríla, kedy sa na webe  www.dopracenabicykli.eu začnú registrovať samosprávy. Hneď po registrácii samosprávy sa následne môžu začať prihlasovať 2 – 4-členné tímy. Súťažiť sa bude počas júna.

Ďakujeme za rozhovor!

Prečítajte si aj