Utorok 19. augusta, 2025
(Max Fischer/ Pexels)

Združenie „Domáce vzdelávanie na Slovensku“ upozornilo na nedostatky v návrhu školského zákona, podľa nich ignoruje potreby detí a rodín

Občianske združenie Domáce vzdelávanie na Slovensku (OZ DVS) upozornilo na nedostatky v návrhu školského zákona, návrh podľa nich ignoruje potreby detí a rodín. Nová legislatíva podľa ich názoru môže zasiahnuť do práv rodičov, obmedziť kompetencie riaditeľov škôl a tiež zvýšiť administratívnu záťaž pre školy.

Občianske združenie poukázalo na to, že v rozporovom konaní s Ministerstvom školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR nebola dosiahnutá dohoda v niekoľkých zásadných otázkach týkajúcich sa fungovania individuálneho vzdelávania. Ide napríklad o zámer zrušiť dištančné skúšanie, čo ale podľa OZ DVS predstavuje záťaž pre žiakov, rodičov aj školy a obmedzuje prístup k individuálnemu vzdelávaniu.

Dištančné formy skúšania sú oproti prezenčnému pre rodiny menej logisticky a finančne náročné

„Prezenčné skúšanie je pre mnohé rodiny logisticky a finančne náročné. Dištančné formy skúšania sa osvedčili ako efektívne a vhodne nastavené skúšanie môže byť aj objektívne. Nie je potrebné meniť ho zákonom, je v odbornej kompetencii škôl. Dištančné skúšanie je okrem iného pre školy finančne efektívne vzhľadom na 10-percentný normatív na individuálnych žiakov,“ uvádza združenie s tým, že zrušenie dištančného skúšania podľa nich zužuje výber škôl a tiež školám uberá kompetencie.

OZ DVS tiež poukázalo, že ročné kontroly zabezpečenia vzdelávania a ochrany zdravia žiaka sú duplicitné, finančne neudržateľné a školy administratívne zaťažujú. „Požiadavka na každoročné kontroly domácností individuálne vzdelávaných žiakov je celkovo neprimeraná, najmä keď sa nevzťahuje ani na denných žiakov a zasahuje do ústavných práv rodín na nedotknuteľnosť obydlia,“ dopĺňa. Občianske združenie novej školskej legislatíve vytýka aj kvalifikačné obmedzenia pre rodičov, ktoré zužujú okruh detí v predškolskom veku, ktoré môžu byť vzdelávané doma.

Deti v predškolskom veku by nemohli vzdelávať doma rodičia bez maturity

Vylúčia totiž rodičov bez maturity, ktorí dosiaľ mohli pod vedením kvalifikovanej osoby vzdelávať doma svoje deti v predškolskom veku. Za problematické považuje občianske združenie aj obmedzenie termínu žiadosti o individuálne vzdelávanie predškolákov do 31. decembra. To podľa nich ale nereflektuje životné situácie, ktoré môžu nastať počas školského roka. Sú toho názoru, že rodičia musia mať možnosť reagovať na potreby dieťaťa v jeho najlepšom záujme aj po stanovenom dátume.

„OZ DVS vníma návrh zákona ako zásah do práva rodičov vzdelávať deti v súlade s vlastným presvedčením a v najlepšom záujme dieťaťa. Štát pritom vychádza z kontrol Štátnej školskej inšpekcie, ktoré odhalili najmä administratívne pochybenia, a nereflektuje špecifiká domáceho vzdelávania,“ uvádza občianske združenie. Apeluje na dialóg a spoluprácu, poukazujúc, že domáce vzdelávanie je legitímna a pre mnohé rodiny nevyhnutná forma vzdelávania. Pre deti prináša individuálnu podporu, bezpečné prostredie, využitie moderných technológií a postupov, rešpektuje tiež ich vývinové potreby.

Rezort školstva vyzýva k spoločnému hľadaniu riešení v spolupráci s kmeňovými školami a zástupcami domškolákov tak, aby navrhované úpravy brali ohľad na realitu a potreby detí. „Veríme, že namiesto zavádzania reštrikcií je možné nachádzať cesty, ktoré prispejú k zlepšeniu podmienok domáceho vzdelávania a k naplneniu potrieb všetkých zúčastnených strán,“ uzavrelo predsedníctvo OZ DVS.

Váš názor nás zaujíma! Pomôžte nám zlepšovať obsah hodnotením tohto článku.

Prečítajte si aj