Rýchlosť chôdze do 6 km/h? Čo sa vlastne schválilo

Ilustračná fotografia (Foto: FREDERIC J. BROWN/AFP via Getty Images)

Koncom októbra schválil parlament novelu zákona o cestnej premávke, ktorá prináša niekoľko významných zmien. Najviac pozornosti vyvolalo zavedenie rýchlostného limitu šesť kilometrov za hodinu na chodníkoch pre cyklistov, kolobežkárov a korčuliarov, ktorý má zvýšiť bezpečnosť chodcov. Legislatíva sa však stala aj terčom humorných komentárov a satiry s odkazom na udržiavanie povoleného tempa chôdze. Návrh vyvolal polemiku medzi odborníkmi, opozičnými politikmi aj občianskymi organizáciami. Diskutuje sa o praktickej vymáhateľnosti limitu a dopadoch na bezpečnosť detí a udržateľnú mobilitu.

Obmedzená rýchlosť sa na chodcov nevzťahuje

Ešte na októbrovej parlamentnej schôdzi (28.10.) poslanci schválili novelu zákona o cestnej premávke, ktorú predložil Ľubomír Vážny (Smer-SD). Poslanec už v auguste obhajoval návrh, ktorý zavádza rýchlostný limit šesť kilometrov za hodinu na chodníkoch pre chodcov, cyklistov, kolobežkárov aj korčuliarov. Chce tak reagovať na zvýšený počet incidentov na chodníkoch.

„V roku 2024 sa stalo 11 451 dopravných nehôd, pri ktorých zomrelo 262 ľudí, 814 sa zranilo ťažko a 4 946 utrpelo ľahké zranenia. Medzi obeťami bolo 67 chodcov a 22 cyklistov a kolobežkárov,“ uviedlo ministerstvo vnútra.

Podľa slov Vážneho, zámerom nie je obmedzovanie chodcov, ale vytvorenie podmienok pre neohrozujúci pobyt na chodníku. Odborníci uvádzajú, že rýchlosť bežnej chôdze človeka je v rozmedzí 4–5 km/h, takže nový limit zodpovedá prirodzenému tempu chodcov.

„Bude to mať praktický význam aj pri dokazovaní porušení pravidiel zo strany cyklistov a používateľov iných dopravných prostriedkov na chodníkoch, najmä v prípadoch, keď je potrebné objektívne určiť, či došlo k prekročeniu primeranej rýchlosti pohybu v priestore určenom primárne pre chodcov,“ vysvetlil. Zmeny nadobudnú účinnosť od januára budúceho roka.

Polícia spresnila, že stanovený rýchlostný limit sa na chodcov nevzťahuje. Hovorkyňa Prezídia Policajného zboru Lea Vilhanová však pre TASR upozornila, že limit rýchlosti chôdze sa vzťahuje aj na cyklistov mladších ako desať rokov, ich sprievod, ako aj na osoby jazdiace na samovyvažovacích vozidlách a kolobežkách s motorčekom.

Dopravný analytik Jozef Drahovský schválenú novelu podporil. Podľa neho zvýši bezpečnosť na chodníkoch a aj pri priechodoch pre chodcov. Upozornil, že chodec by si nemal nárokovať prednosť, ak na priechod vbehne príliš rýchlo.

Zvýši bezpečnosť alebo ohrozí deti?

Občianske združenie Cyklokoalícia sa k novele zákona stavia kriticky. Podľa združenia takéto pravidlo v praxi vyháňa deti do desiatich rokov z chodníkov na cesty, pretože dodržiavanie limitu 6 km/h na bicykli je pre nich ťažko dosiahnuteľné, čím sa vystavujú vyššiemu riziku nehôd. Z tohto dôvodu ešte v lete žiadali o stiahnutie návrhu.

„Novela poslanca Vážneho bez akýchkoľvek preukázateľných prínosov a odbornej diskusie vytvorí nové rizikové situácie v cestnej premávke. A to najmä pre obzvlášť zraniteľnú skupinu jej účastníkov – deti,“ povedal 23. augusta pre TASR prezident Cyklokoalície Dan Kollár.

Podľa združenia novela nemá odborné opodstatnenie ani štatistické podklady, je v rozpore so strategickými dokumentmi štátu a obmedzí bežných používateľov chodníkov – cyklistov, kolobežkárov či korčuliarov. Cyklokoalícia zároveň pripomenula, že rezort vnútra pripravuje podobnú úpravu pre elektrické kolobežky.

„Je to o edukácii. Každému z nás ako rodičov by malo ísť o to, aby to dieťa bolo na chodníku bezpečné, aby nespôsobilo nejakú ujmu na zdraví niekomu inému,“ oponoval kritike zo strany Cyklokoalície viceprezident Policajného zboru SR Rastislav Polakovič.

PS novelu kritizuje

Návrh novely zákona podporili len koaliční poslanci. Opozičné hnutie Progresívne Slovensko (PS) schválenú legislatívu ostro kritizovalo, najmä ustanovenie o rýchlosti chôdze. Tvrdí, že namiesto zvýšenia bezpečnosti chodcov a cyklistov zákon trestá udržateľnú mobilitu a vyháňa ľudí z chodníkov medzi autá. 

„Ide o populistický a nezmyselný návrh, ktorý sa neopiera o žiadne dáta. Šesť kilometrov za hodinu nie je dopravné opatrenie, ale paródia na mobilitu,“ zhrnul Martin Pekár z PS. 

Podľa slov poslanca väčšinu nehôd spôsobujú autá, nie cyklisti či kolobežkári. Dodal, že rýchlosť 6 km/h je pre cyklistu fyzicky neudržateľná.

„Ak chceme menej kolízií, musíme mať viac bezpečných cyklotrás, nie absurdné limity, ktoré sa nedajú dodržať ani fyzikálne. Pri spomínanej rýchlosti cyklista sotva udrží rovnováhu,“ uzavrel Pekár.

Ďalší poslanec z PS Dávid Dej upozornil, že novela je v rozpore s vládnym programom na podporu cyklomobility a robí zo Slovenska jedinú krajinu EÚ so zákonom určujúcim rýchlosť chôdze.

Pokuta za prekročenie rýchlosti

Za prekročenie povolenej rýchlosti na chodníku hrozí na mieste pokuta 50 eur. V správnom konaní sa môže vyšplhať na 100 eur. 

V praxi sa však ako najväčší problém javí zabezpečenie dodržiavania nových pravidiel. Nie je zrejmé, akým spôsobom bude možné efektívne kontrolovať a preukazovať porušenie stanoveného rýchlostného limitu na chodníkoch. V dôsledku toho hrozí, že používatelia elektrokolobežiek, bicyklov, korčulí či skateboardov budú nové obmedzenia jednoducho obchádzať.

Posúva sa aj veková hranica povinnej lekárskej prehliadky

Novela zákona upravuje aj lekárske prehliadky pre starších vodičov. Povinná prehliadka sa posúva zo 65 na 70 rokov a pre vodičov nad 80 rokov bude povinná každých 2,5 roka. 

Podľa dopravného analytika Drahovského tým novela reflektuje rastúcu dĺžku života a posun dôchodkového veku. Nová legislatíva zjednodušuje lekárske prehliadky pre vodičov tiež tým, že sa akceptuje aj preventívna prehliadka u všeobecného lekára vykonaná v roku, v ktorom by podľa zákona vznikla povinnosť absolvovať prehliadku.

„Dostupné štatistiky Prezídia Policajného zboru za rok 2023 uvádzajú, že vodiči vo veku od 65 do 70 rokov spôsobili minimum nehôd. Vzhľadom na túto nízku mieru, zohľadnenie technologického pokroku v podobe bezpečnostných prvkov a systémov v autách a prirodzené zlepšenie ľudí v zmyslovom a kognitívnom vnímaní naša úprava zvyšuje hranicu veku obligatórnej lekárskej preventívnej prehliadky, konkrétne viesť motorové vozidlo, zo 65 na 70 rokov,“ argumentoval predkladateľ návrhu poslanec Vážny.

Ministerstvo navrhuje zakáz e-kolobežiek na chodníkoch 

Ministerstvo vnútra namiesto rýchlostného obmedzenia navrhuje zásadne sprísniť pravidlá pre elektrické kolobežky. „Na zvýšenie bezpečnosti chodcov považujeme za vhodnejšie zakázať jazdu elektro kolobežkám a podobným zariadeniam na chodníku, ako vyžadovať od nich dodržiavanie nejakej konkrétnej číselnej hodnoty,“ uviedol rezort vo svojom stanovisku.

V rozsiahlej novele zákona č. 8/2009 Z. z.  o cestnej premávke, ktorú rezort pripravil a ktorej návrh schválila vláda 5. novembra okrem iného poukazuje aj na neustále narastajúci počet e-kolobežiek v cestnej premávke a s tým spojený rastúci počet kolízií a úrazov. 

Ministerstvo informovalo, že po novom by elektrické kolobežky mali mať zakázané jazdiť po chodníku. Možné to bude len v prípade, ak to dovolí dopravná značka. 

„E-kolobežky, segway a podobné vozidlá budú patriť do novozavedenej kategórie malé elektrické vozidlá. Budú musieť mať výrobný štítok, nesmú dosahovať rýchlosť viac ako 25 km/h ani mať sedadlo,“ oznámil rezort vnútra. 

Používanie vozidiel, ktoré nespĺňajú tieto požiadavky, bude závažným priestupkom, dodal rezort. Cieľom je posilniť postavenie chodcov na chodníku. 

Parlament o tomto návrhu ešte len bude hlasovať.

Podporte nás

Prečítajte si aj