Pondelok 9. júna, 2025
(Ilustrácia: The Epoch Times Screenshot: The Epoch Times/Youtube, Shutterstock)

Ako čínsky režim využíva YouTube na ovplyvňovanie verejnej mienky (Špeciál)

Známky vplyvu čínskeho režimu sú na YouTube stále viditeľnejšie, najmä v anglicky hovorenom obsahu o Číne. Platené osoby zaplavujú komentárovú sekciu, propagandistické videá sa tvária, že sú spontánne príspevky od obyčajných ľudí a influenceri dostávajú ponuky, aby za hotovosť alebo kryptomenu šírili naratívy Pekingu.

Okrem obsahu, ktorý umelo vylepšuje image režimu, sa značná časť propagandy zameriava na diskreditáciu kritikov režimu, predovšetkým náboženských a etnických menšín prenasledovaných Čínskou komunistickou stranou (ČKS), ale tiež aj na útoky na demokratické krajiny.

Mnoho propagandistického obsahu na YouTube je náročné priamo spojiť s čínskym režimom. Často ho totiž tvoria americkí alebo európski YouTuberi bez zjavných väzieb na Peking. „Čínsky režim v posledných dvoch až troch rokoch ovládol verejný priestor, obzvlášť na YouTube, a začal cielene využívať cudzincov namiesto Číňanov, aby legitimizoval svoje tvrdenia,“ poznamenal pre Epoch Times David Zhang.

Zhang prevádzkuje kanál China Insider With David Zhang s viac než 1,3 milióna odberateľov, pričom predtým moderoval spravodajskú reláciu na stanici televízie NTD, ktorá je sesterským médiom denníka Epoch Times.

Čínsky režim využíva vplyvové operácie ako súčasť svojej doktríny neobmedzenej vojny, ktorej cieľom je zosadiť Spojené štáty z pozície svetovej veľmoci a nahradiť ich. Na rozdiel od bežnej propagandy tieto operácie spravidla neodhaľujú svoju väzbu na režim.

Wen Tzu-yu, taiwanský YouTuber, ktorý sa nedávno podieľal na tvorbe dokumentu o prenikaní čínskeho režimu na sociálne siete, uviedol: „Propaganda je pre moc čínskeho režimu kľúčová. Skôr než sa Čínska komunistická strana chopila zbraní, vyrástla na propagande, čínsky režim sa postavil na nohy vďaka propagande, ešte skôr ako siahol po zbraniach,“ povedal pre Epoch Times.

Čínsky režim je na YouTube aktívny už mnoho rokov, ale po dlhú dobu prebiehala jeho činnosť prostredníctvom takzvanej 50-centovej armády, v čínštine známej ako wumao. Ide o platených agitátorov, ktorí pod videami zverejňujú komentáre v prospech režimu.

„Wumaové, ako sa im hovorí, mi nikdy žiadne veľké vrásky nerobili,“ vyhlásil Chris Chappell pre Epoch Times. Chappell prevádzkuje kanál China Uncensored s viac než dvoma miliónmi odberateľov. Ide o najväčší kanál na YouTube zameraný na kritiku čínskeho režimu.

„Obvykle to bol nejaký očividný troll režimu, ktorý napísal niečo smiešne, a ostatní komentujúci sa do neho hneď obuli. Čo sa týka snahy posunúť hranice verejnej debaty o tom, ako Američania vnímajú Čínu, bolo to dosť neobratné,“ podotkol.

Súčasné propagandistické snahy sú však podľa Chappella „omnoho sofistikovanejšie a nebezpečnejšie“, pokiaľ ide o schopnosť ovplyvňovať americké publikum.

(Zľava) David Zhang, Sean Lin, Chris Chappell, a Kay Rubaceková na seminári Wake Up to the CCP Threat vo Warwicku, New York, 22. marca 2023. Známky vplyvu čínskeho komunistického režimu sú čoraz viditeľnejšie na YouTube a najmä v anglickom obsahu. (Foto: Cara Ding/The Epoch Times)

Očierňovanie kritikov

Na globálnych sociálnych sieťach sa čínsky režim zameriava na očierňovanie svojich odporcov, ktoré označuje ako „päť jedov“. Patria medzi nich prodemokratické hnutie, zastánci nezávislosti Taiwanu, tibetskí aktivisti, ujgurskí aktivisti a praktizujúcí prenasledovaného duchovného hnutia Falun Gong.

Ako už skôr informovalo Epoch Times, vodce režimu Si Ťin-pching v roku 2022 nariadil novú kampaň na likvidáciu tejto praxe nielen v Číne, ale po celom svete, so zvláštnym dôrazom na firmy založené praktizujúcimi Falun Gong, vrátane Epoch Times a NTD.

Nová stratégia spočíva v tom, že americké média a sociálne siete sa majú využiť na poškodzovanie povesti spoločností založených praktizujúcimi Falun Gongu, napríklad umeleckého súboru Shen Yun Performing Arts, uviedli minulý rok niektorí whistlebloweri z radov Čínskej komunistickej strany.

Kampaň sa sústredila na šírenie obvinení, u ktorých bola najväčššia šanca, že podnieti vyšetrovanie týchto spoločností zo strany amerických úradov. Zároveň mali byť aktivovaní agenti režimu infiltrovaní medzi komunitu praktizujúcich, aby vyvolávali rozkol a konflikty vo vnútri. Niekoľko whistleblowerov minulý rok zverejnilo vnútornú komunikáciu strany, ktorá ukazovala plán, ako šíriť ohováračský obsah o Falun Gongu v západných médiách a na sociálnych sieťach a ako manipulovať výsledky vyhľadávaní na internete spojené s týmto duchovným smerom.

Praktizujúci Falun Gongu sa 9. mája 2025 v New Yorku zúčastňujú sprievodu na oslavu Svetového dňa Falun Dafa a vyzývajú na ukončenie prenasledovania v Číne. Čínsky režim sa v online priestore zameriava na Falun Gong, ako aj na prodemokratické hnutie, zástancov nezávislosti Taiwanu a tibetských a ujgurských aktivistov. (Foto: Larry Dye/The Epoch Times)

Ďalej podľa dvoch whistleblowerov predstavitelia čínskeho ministerstva verejnej bezpečnosti nariadili svojim podriadeným poskytovať rozsiahlu podporu YouTuberom, ktorí vytvárajú obsah v súlade s cieľmi čínskeho režimu. Inštrukcie sa konkrétne zmieňovali o dvoch YouTuberoch známych svojim zameraním proti Falun Gongu.

Súčasne od roku 2022 vzrástla produkcia videí namierených proti Falun Gongu v angličtine na kanáloch, ktoré slúžia na šírenie propagandy čínskeho režimu.

Cudzojazyčné kanály

V posledných rokoch vznikol rad videí namierených proti Falun Gongu tiež od nečínskych YouTuberov. Zatiaľčo niektoré z nich pravdepodobne vznikli samostatne, mnohé nesú zreteľné známky propagandistického vplyvu čínskeho režimu. Typicky opakujú obvinenia, ktoré sa zhodujú s oficiálnou čínskou propagandou, bez toho aby sa vôbec zmienili o tom, ako sa k týmto obvineniam stavia samotná komunita Falun Gongu.

Niektoré z najzjavnejších propagandistických kanálov zverejňujú identické videá. Zdá sa, že YouTube proti týmto aktivitám zakročil – niekoľko takýchto kanálov, ktoré identifikoval Epoch Times, bolo v posledných mesiacoch vymazaných.

YouTube pre Epoch Times uviedol, že spolupracuje so skupinou Google Threat Intelligence Group na odhaľovaní a odstraňovaní vplyvových operácií podporovaných štátom. Správa tejto skupiny z decembra 2024 uvádza, že počas predchodzích troch mesiacov bolo v rámci vyšetrovania koordinovaných operácií čínskeho režimu odstránených vyše 20 000 kanálov.

Peniaze za kliknutie

Viacero známych YouTuberov, vrátane amerického politického komentátora Tima Poola, uviedlo, že boli oslovení neznámymi ľuďmi cez e-mail s ponukou zverejnenia videa očierňujúceho Falun Gong výmenou za niekoľko stoviek dolárov.

„Raz mi prišiel e-mail, kde stálo: ‚Dáme ti 200 dolárov, ak zverejníš toto video na svojom kanáli,‘“ povedal Pool v októbri 2024 v jednom zo svojich podcastov. „Bol to taký minidokument, asi päť až desať minút, od nejakého belocha, ktorý sa sťažoval na tú skupinu [Falun Gong]. A ja som si hovoril: ‚Toto na svoj kanál fakt dávať nebudem, čo to má byť?‘“

Tim Pool, americký politický komentátor, 18. decembra 2023 na festivale AmericaFest 2023 vo Phoenixe. (Foto: Gage Skidmor/Flickr)

V auguste 2024 bol jeden z moderátorov Epoch Times aktívny na YouTube kontaktovaný cez sociálnu sieť X s ponukou výmeny informácií o Falun Gongu za kryptomenu. Odosielateľ tvrdil, že je novinárom z nezávislého média, ktoré pripravuje reportáž o postoji americkej vlády k Falun Gongu.

Účet na platforme X, ktorý sa vydával za nezávislé médium, pôsobil nedôveryhodne – mal len niekoľko stoviek príspevkov s krátkymi spravodajskými textami a profilový obrázok tvorila fotografia z fotobanky.

Keď moderátor Epoch Times požiadal o viac detailov, bol vyzvaný, aby poskytol „vnútorné informácie o Falun Gongu“ alebo o firmách založených praktizujúcimi Falun Gongu. „Odmeníme vás v kryptomene,“ znela odpoveď.

Chappella takáto taktika neprekvapuje. „Myslím, že je veľmi pravdepodobné, že čínsky režim financuje ľudí, ktorí tvoria videá zamerané proti Falun Gongu,“ uviedol. Podľa Davida Zhanga býva niekedy zložité odhaliť rafinovanejších propagandistov, pretože si zámerne budujú dôvěryhodnosť tým, že čínsky režim kritizujú v menej dôležitých oblastiach. Táto taktika je v čínštine známa ako „malá kritika, veľká pomoc“.

„Je to veľmi viditeľné v komunite čínskych tvorcov obsahu, kde to navonok vyzerá, že režim nenávidia, ale keď dôjde na niektoré témy, ako napríklad Falun Gong, odrazu zmenia tón a tvrdia, že Falun Gong je zlý a zaslúži si byť režimom prenasledovaný,“ vysvetili Zhang.

Tlmenie kritikov

Okolo novembra 2024 zaznamenali niektorí YouTuberi kritizujúci čínsky režim, vrátane Zhanga a Chappella, výrazný pokles sledovanosti svojich kanálov, a to v rozmedzí od 50 do 90 %. Podľa Chappella išlo o neobvyklý a zrejme neorganický pokles, aj keď nebola potvrdená žiadna konkrétna príčina.

Sledovatelia začali upozorňovať na to, ža sa im ich videá prestali zobrazovať v domovskom prehľadu aj v sekcii odporúčaných videí, ktorú riadia algoritmy YouTube. Keď Chappell kontaktoval YouTube, bolo mu povedané, že pokles sledovanosti súvisí so zníženou angažovanosťou divákov. Vyjadril však o tom pochybnosti, pretože ďalší známi YouTuberi kritizujúci čínsky režim hlásili počas rovnakého obdobia podobný prepad, bez toto, že by bol odhalený spoločný dôvod. „Očividne nešlo o nič organické,“ je presvedčený Chappell.

Zhang začal experimentovať s videami, ktoré na prví pohľad pôsobia dojmom, že propagujú Čínu. Zajímavé bolo, že tieto videá mali omnoho vyššiu sledovanosť zodpovedajúcu úrovni, akú mali jeho príspevky pred poklesom. „Okamžite sa začali zobrazovať odberateľom aj širšiemu publiku,“ povedal.

Obrazovka telefónu, na ktorej je YouTube kanál China Uncensored (Čína bez cenzúry), 16. mája 2025. (Foto: Oleksii Pydsosonnii/The Epoch Times)

„Potom, keď som sa vrátil k bežným nadpisom, všimol jsom si, že sledovanosť a dosah naraz prudko klesli. Takže je jasné, že sa niečo deje s algoritmom,“ poznamenal.

Chappell zvolil iný postup. Požiadal svojich divákov, aby dávali videám lajky, písali komentáre a sledovali ich až do konca, teda aby algoritmom poskytli signály o aktívnom záujme divákov. Podľa verejne dostupných dát z jeho kanálu, ktoré skúmalo Epoch Times, sa mu postupne podarilo obnoviť časť stratenej sledovanosti.

Prieskum medzi jeho sledujúcimi ukázal, že približne štvrtina z nich bola od kanálu odhlásená. YouTube tvrdí, že užívateľov automaticky neodhlasuje, a napriek tomu že Chappell výsledky prieskumu považoval za znepokojivé, nebol nájdený dôkaz, že by v tom YouTube zohrával priamu rolu. „Toto nie je len náhodné ups, omylom som klikol na odhlásenie odberu. Ide o obrovské množstvo ľudí, ktorí boli odhlásení,“ skonštatoval Chappell.

Prieskumu sa zúčastnilo asi 6 000 ľudí a približne 40 % z nich uviedlo, že im Chappellova videá „nikdy alebo takmer nikdy“ YouTube nedoporučil. „Pritom išlo o našich odberateľov, ktorí naše videá chceli pozerať. Lenže YouTube im nedával vedieť, že máme nové videá. Tí istí odberatelia, viac než tretina z nich, ale uviedli, že im YouTube odporúča videá prorežimné, vrátane videí zo štátnych čínskych médií,“ poznamenal.

Mladá žena so smartfónom prechádza okolo billboardovej reklamy na YouTube v Berlíne v Nemecku 27. septembra 2019. (Foto: Sean Gallup/Getty Images)

Chappellov tím uskutočnil pokus, pri ktorom v anonymnom režime prehliadača zadali do vyhľadávania na YouTube slovo China. Zistili, že medzi prvými 100 výsledkami bolo približne trikrát viac videí, ktoré Čínu vykresľujú pozitívne, než tých, ktoré boli kritické. Podľa Chappella výsledky nezodpovedajú pravde. Prví výsledok z Chappellovho kanála zaradilo vyhľadávanie až na 552. miesto. Predbehli ho pritom videá s takmer žiadnymi zhliadnutiami a kanály s minimom odberateľov, uviedol.

Epoch Times zopakovalo rovnaký experiment a zistilo, že prví výsledok z významných kanálov, ktoré sa kriticky venujú čínskemu režimu, sa objevil až na 142. mieste. Výskumná správa Rutgersovej univerzity publikovaná v decembri 2024 naznačila, že výsledky vyhľadávania na YouTube môžu byť v určitých prípadoch zaujaté v prospech Číny, hlavne pri výrazoch súvisiacich s porušovaním ľudských práv čínským režimom. Autori dodávajú, že na potvrdenie týchto zistení je potrebné uskutočniť viac ďalších štúdií.

„Nevieme, prečo YouTube robí to, čo robí,“ povedal Chappell a dodal, že by pravdepodobne bolo nutné predvolanie na súd, aby sa zistilo, čo sa skutočne deje. YouTube pre Epoch Times uviedol, že jeho algoritmus vyhľadávania dáva prednosť „obsahu vysokej kvality“.

„Rozprávať príbeh Číny správne“

Zdá sa, že čínsky režim posilnil svoju snahu oslovovať zahraničných youtuberov a ponúkať im sponzorované cesty do Číny, aby následne vytvárali videá vyzdvihujúce pozitívny obraz krajiny.

Wen, ktorý spolupracoval na dokumente o infiltrácii čínskeho režimu na sociálnych sieťach s rapperom Chen Po-yuanom, uviedol, že Chen sa v pevninskej Číne stretol s úradníkmi a s agentom zodpovedným za organizáciu podobných propagandistických akcií a to pod zámienkou, že chce priviesť do Číny viac Taiwancov.

Prostredník zaviedol Chena do centra v meste Xiamen v juhovýchodnej Číne, ktoré slúži ako kancelária pre taiwanských tvorcov obsahu, a sľúbil mu, že uhradí stravu, ubytovanie a investície do projektu.

Taiwanský raper Chen Po-yuan počas cesty sponzorovanej čínskym režimom v provincii Fujian v roku 2023. (Foto: YouTube/Screenshot cez The Epoch Times)

Chen predtým v Číne pôsobil ako tvorca obsahu. V roku 2024 však verejne odsúdil čínsky režim. Prezradil, že za piesne, ktoré boli v súlade s oficiálnou líniou Pekingu, dostával odmeny v tisícoch dolárov. Spolupracoval s radom štátnych orgánov, vrátane ministerstva verejnej bezpečnosti a štátneho zastupiteľstva. „Posielali mi podklady a ja som na ich základe tvoril obsah vlastným štýlom,“ povedal Chen pro Epoch Times.

Podľa dvoch amerických youtuberov býva výška odmeny často odvodená od veľkosti kanálu influencera. Jeden z nich dostal e-mail s ponukou honorára za zverejnenie určitého obsahu. Obaja požiadali o zachovanie anonymity kvôli obavám z odvety.

„Za týmto nárastom obsahu stáli čínski prostredníci, ktorí oslovovali influencerov e-mailom s prísľubom zaplatenia cesty a doporučovali im vybrať si itinerár okolo atraktívnych miest v Číne. Niektorí ponúkali odmenu, ale chceli po vlogeroch, aby si sami povedali, koľko chcú. Väčšina týchto aktivít sa točila okolo mesta Chongqing, ktoré pôsobí ako centrum čínskej propagandy,“ uviedli pre Epoch Times v spoločnom e-mailovom prehlásení.

Niekoľko YouTuberov z Taiwanu potvrdilo pre Epoch Times, že takúto ponuku na sponzorovanú cestu buď obdržali, alebo o nej počuli. V Česku je známy prípad influencera Honzy Michálka, ktorý dostal zaplatené za výlet do Číny, aby ju pozitívne prezentoval. Celá kauza sa následne dostala na verejnosť a viedla k ostrej kritike. Michálek, ktorý má na TikToku cez milión sledujúcich, následne vyjadril poľutovanie nad svojím konaním a ostatní českí influenceri údajne mali spoluprácu taktiež ukončiť.

Vlogeri, ktorí nie sú z Číny, a predsa šíria propagandu čínského režimu, sa začali výraznejšie objavovať okolo roku 2019 počas masových pro-demokratických protestov v Hongkongu. Ešte viac ich vyšlo na scénu počas covidovej pandémie, keď režim šíril falošné informácie o pôvode vírusu mimo Číny a snažil sa oslavovať svoje represívne opatrenia, uvedli spomínané americkí YouTuberi. Český influencer Milan Dobrovolný v minuloročnom článku na Refresher.cz uviedol, že čínska vláda spolupracuje s českými influencermi už minimálne od roku 2022.

Ďalšia vlna sa objavila v uplynulom roku potom, čo Čína zaviedla politiku „vízum po prílete“ pre niekoľko desiatok štátov, aby podporila turistiku. Od tej doby vytvorilo najmenej tucet cestovateľských vlogerov, väčšinou z Veľkej Británie, videá, v ktorých chvália Čínu za jej pamiatky, údajnú bezpečnosť a modernú infraštruktúru.

Pa Chiung (vľavo) a Chen Po-yuan na tlačovej konferencii na Taiwane 28. decembra 2024. (Foto: Sung Pi-lung/The Epoch Times)

„V posledných rokoch v podstate pozývajú ľudí do Číny alebo sa konkrétne zameriavajú na videá cestovateľského typu, kde blogeri idú do Číny, navštívia typické turistické miesta, natočia o tom video a následne za to majú kopec zhliadnutí,“ vysvetľuje Zhang.

Mnoho týchto vlogerov navštívilo rovnaké miesta a vo svojich videách opakovalo takmer rovnaké komentáre. „V podstate všetci idú podľa úplne rovnakého scénára,“ okomentoval Chappell.

Niektorí vlogeri dokonca tvrdili, že v prevážne moslimskom čínskom regióne Sin-ťiang neexistujú žiadne známky náboženského útlaku. Tento názor vyslovili iba na základe dojmov z návštevy turistických lokalít. Ľudskoprávne organizácie však už dlho upozorňujú na intenzívne prenasledovanie Ujgurov čínskym režimom, vrátane ich internovania v takzvaných prevýchovných táboroch.

Jeden z cestovateľských vlogerov začal svoje video tým, že sa pozrel do kamery a v lámanej mandarínčine vyhlásil: „Rozprávať príbeh Číny správne“ – čo je oficiálny slogan čínskeho režimu prevzatý priamo z prejavov najvyššieho vodcu Čínskej komunistickej strany a čínskeho prezidenta Si Ťin-pchinga. Neskôr túto časť videa odstránil, ale iný YouTuber si pôvodnú verziu uložil.

Algoritmy YouTube podľa Zhanga, Chappella a ďalších tieto videá odporúčajú aj divákom, ktorí aktívne vyhľadávajú obsah kritický voči Číne. „Mnoho divákov mi do komentárov píše, že im YouTube stále odporúča práve takéto videá a nie tie, ktoré ukazujú reálnu situáciu v Číne,“ povzdychol si Zhang.

Nie je si jistý, či YouTube zámerne upravil algoritmy tak, aby tento typ obsahu zvýhodňoval, alebo či ide len o dôsledok manipulácie čínskeho režimu prostredníctvom taktiky „zaplavovania algoritmu“.

„Človek si môže len domýšľať, pretože čím viac videí na určitú tému existuje, tým viac si YouTube myslí, že je tento typ populárny, a ďalej ho pretláča,“ vysvetlil.

Článok bol preložený z americkej edície Epoch Times

Len pár slov od vás nám pomôže tvoriť lepší obsah. Ako sa vám páčil tento článok?

Prečítajte si aj